Positionering van een software bedrijf in de financiële sector

Financieel softwareontwikkelaar Piramide Finance heet per 1 november Idella. Deze rebranding is in een ongekend rap tempo van zes maanden voor elkaar gekregen. Van half mei tot begin juli van 2017 is Piramide Finance een strategisch branding traject ingegaan met brandfabric met als doel de identiteit van de organisatie vast te stellen. De vragen: waar komen we vandaan, wie zijn …

Positioneren: wat is het en wat heb je eraan?

In je organisatie is focus belangrijk. Als je weet waar je heen wilt kan je je hele organisatie gaan inzetten om dat te bereiken. Een van de beslissingen die je moet nemen is bepalen wat de reputatie van jouw bedrijf in jouw markt moet zijn. Met andere woorden welke positie wil je innemen in de hoofden van je publiek? Dat …

Marketing vs branding, wat is het verschil?

marketing vs branding

Vaak krijgen we de vraag: “Marketing vs branding, wat is het verschil?”. Iedereen begrijpt wel dat ze met elkaar te maken hebben, maar waar zit de overlap en waarin zijn ze anders? In dit artikel zetten we het uiteen. Marketing In onze visie is marketing het actief promoten van je producten en/of diensten. Het is een push tactiek. Je vertelt via …

Branding in de zorg

branding in de zorg

Voor zorgorganisaties is het creëren van een sterk merk steeds belangrijker. Maar over wat dat precies inhoudt, bestaan nogal wat misverstanden. Met ons nieuwste e-book: “Zorg voor vertrouwen” delen we onze inzichten en ervaring met branding in de zorg met jou. In dit artikel alvast een voorproef van de inhoud. Zorg voor vertrouwen We hebben bij brandfabric de afgelopen 8 jaar meerdere …

7 voordelen van creatieve oefeningen bij het maken van beslissingen

De directeur kijkt even met een frons naar zijn collega’s. De workshop ging toch over de merkstrategie van zijn bedrijf? Moeten ze hier nu echt gaan tekenen en kleien? Wij denken van wel. Want creatieve oefeningen helpen je bij het sneller, duidelijker en doordachter maken van beslissingen. We maken dan ook graag gebruik van storyboarding, klei of tekenoefeningen tijdens onze …

Naamsbekendheid vergroten in B2B

merken met naamsbekendheid

Net zo bekend als Apple? Richt je liever op Albert. Arme appel. Google eens in het Engels op de vrucht en je moet er specifiek bijzetten dat je fruit zoekt in plaats van iPhones. Dat is naamsbekendheid, toch? (Of neem Google, het merk dat als werkwoord in bovenstaande alinea ‘zoeken op internet’ verving.) Maar als B2B’er heb je helemaal niet …

Rebranding: wanneer en hoe doe je dat?

rebranding wordle

Rebranding oftewel, gewoon in het Nederlands, herpositioneren. Het is bij brandfabric dagelijkse kost. Soms is een rebranding een kleine make-over; een ander kleurtje of wat extra’s. Soms wordt het heel groots aangepakt compleet met een nieuwe bedrijfsnaam. Maar altijd gaat het over een verandering. Wat zijn aanleidingen voor een rebranding of herpositionering? Hierbij 10 topredenen voor rebranding: 1. Het is …

Branding is positioneren met persoonlijkheid

Positioneren met persoonlijkheid

De boodschap waar onze klanten en toehoorders tijdens workshops het meeste moeite mee hebben, is: ‘Je product of dienst geeft je onvoldoende onderscheidend vermogen. Daarmee kun je je niet positioneren’ Als je wilt opvallen in je markt, kun je het maar beter niet hebben over hoe waardevol je dienst is of innovatief je product. Wil je eruit springen en de …

Merkarchitectuur : eerste hulp bij het kiezen tussen één of meerdere merken

Merkarchitectuur: hou niet teveel ballen in de lucht

Klanten met meerdere diensten, producten, doelgroepen of divisies stellen ons vaak de vraag: ‘Moeten we één of verschillende merken hanteren? Wanneer is het verstandig om diensten of producten uit elkaar te halen en een eigen gezicht te geven?’ Bij dit soort vragen over merkarchitectuur is ons advies voor onze klanten in de meeste gevallen: “Eén merk, tenzij….” Wil je voor …

Het effect van merkstrategie: praktijkcase

Marc Nieuwland op de voorpagina van Ondernamen

Het gaat goed met Newasco – heel goed. Het bedrijf zit in een flow. Directeur Marc Nieuwland beschrijft hoe dit hoogtepunt van nu, in 2013 begon met een traject om het merk opnieuw uit te vinden. brandfabric was verantwoordelijk voor strategie en creatieve uitvoering. Vaak krijgen we vragen over wat merkontwikkeling doet voor een organisatie. Merkstrategie oftewel branding is van …