Merkstrategie


Merk strategie

In de merkstrategie-fase halen we de authentieke identiteit van je organisatie boven tafel. Dat doen we in workshops met een team van circa 8 – 12 medewerkers. Samen met dit team brengen we de kennis, ervaring en visie uit je organisatie samen en verwerken die in bruikbare aanbevelingen.

We hebben een praktische en toegepaste methode ontwikkeld om je merk snel boven tafel te krijgen. Merkstrategie bestaat uit de volgende stappen:


1. Kennismaking en onderzoek

Om gericht te kunnen adviseren, maken we ons eerst vertrouwd met je organisatie, haar geschiedenis, de markt waarin je actief bent, wie je concurrenten zijn en waar je kansen en bedreigingen liggen. Ook gaan we graag bij je op de werkvloer langs, zodat we ons een goed beeld kunnen vormen van je interne cultuur. We gebruiken daarbij een praktische test om inzicht te krijgen in je bestaande en je gewenste organisatiecultuur. Ideaal is het, als we kunnen spreken met bestaande klanten en eventuele zakelijke partners. Dit inhoudelijke onderzoek vullen we aan met een analyse van je bestaande marketingactiviteiten.

2. Positioneren

In de eerste workshop brengen we, samen met het team, de bestaande situatie van je organisatie in kaart: hoe zien jullie je speelveld? Wat zijn de trends en ontwikkelingen, wie zijn je concurrenten en waarin onderscheidt jouw organisatie zich daarvan? Hoe wordt er op dit moment tegen je organisatie aangekeken?

Vervolgens gaan we een BHAG (Brutaal Ideaal™) formuleren: een gedurfd en ambitieus ideaal voor over 20 jaar. Uit het verschil tussen bestaande en ideale situatie, wordt de BrandGap zichtbaar. Deze Gap geeft richting aan de rest van het traject.

3. Identiteit

Een merk begint met persoonlijkheid. Mensen onderhouden relaties met persoonlijkheden, niet met gezichtloze producten of diensten. Om de authentieke identiteit van je organisatie te achterhalen, combineren we drie dingen:

  • jouw BrandStory, waarin de gebeurtenissen en momenten uit de geschiedenis van je organisatie die van grote invloed zijn geweest op haar huidige positie, worden gevisualiseerd;
  • de rol die je organisatie in haar markt wil spelen – die bepaal je met behulp van het archetype-systeem van Carl Jung;
  • de ‘why’ van je organisatie: waarom jullie de dingen doen.

4. Onderscheiden

Bekend worden doe je door consistent herkenbaar gedrag te vertonen: in het contact met je klanten, in je communicatie én temidden van je collega’s op kantoor. Dit gedrag beschrijven we met merkwaarden. In de BRANDSTAR™ staan de merkwaarden genoemd die zo concreet mogelijk beschrijven hoe je organisatie bekend wil staan.
Merkwaarden zijn onderscheidend, ambitieus en liefst opmerkelijk. Ze gaan niet over wát je doet, maar hóe je dat doet. Ze beantwoorden de vraag: ‘Wat is nou typisch voor onze organisatie?’ en: ‘Wat past bij ons en wat niet?’.

5. Een boodschap afgestemd op de vraag van je klanten

Je merk moet de juiste snaar raken bij je doelgroepen. Om te weten wat hun behoeften en frustraties zijn en door welke emoties zij worden aangesproken, ontwerpen we een klantpersona. We laten jouw mensen ‘in de huid van je klanten kruipen’, liefst met medewerking van echte klanten. Dit levert vaak onthullende (en soms onthutsende) inzichten op. Die gebruiken we om een scherpe propositie (klantbelofte of ‘elevator pitch’) te formuleren op die aansluit bij de wensen van je (beoogde) doelgroepen.

Wrapping it up: marketing- en campagneplan

De resultaten van de workshops worden verwerkt in een beknopt en praktisch marketing- en campagneplan. Met dit plan kun je direct verder met interne en externe branding.

Verder naar externe branding    Verder naar interne branding


Benieuwd naar wat brandfabric voor jouw organisatie kan doen?

Maak kennis met onze unieke werkwijze. Brainstormen doen we graag, ideeën uitwisselen ook. Aarzel niet en neem contact op. Bel 026 - 202 26 20 of:

Stuur een mail