Merk in de praktijk- IT

Een tijd geleden hadden we ons eerste gesprek met Corné, de directeur van CADMatch. CADMatch is een Nederlands bedrijf dat diensten en producten levert rondom de aanschaf, implementatie en het werken met AutoCAD-software.

Corné’s visie sprak ons direct aan: “het gaat om onze organisatie en niet om ons product. We hebben hulp nodig bij het ontdekken en inzetten van onze unieke identiteit. Daarin kan CADMatch onderscheidend zijn. Onze producten kun je ook bij andere resellers vinden. Maar onze mensen en onze manier van werken is nergens anders te krijgen!”

Voor ons een bekend verhaal. Dat is inderdaad waar merk om draait. Tegelijkertijd is dit precies waar veel andere technische bedrijven nog niet zijn in hun denken. Het is nog steeds erg lastig voor hen om verder te kijken dan hun product of dienst. Corné is wat dat betreft nog een uitzondering in zijn branche.

Uiteraard moeten de producten en diensten die je verkoopt goed zijn en de juiste oplossing bieden. Het lastige is dat de ervaring met die producten en diensten pas na het aanschaffen ervan duidelijk wordt; men kan vooraf niet beoordelen of deze nou echt beter zijn dan de concurrent. Het vinden en binden van klanten gebeurt op basis van het merk; de persoonlijkheid van de organisatie.

Stukje timeline van CADMatchSamen met Corné en marketing-steun en toeverlaat Sofie Theunissen zijn we aan de slag gegaan met vier workshops in het Textiel Museum van Tilburg. Te beginnen met de BrandStory van CADMatch. CADMatch bestaat nu 10 jaar; een mooi moment om terug te blikken op wat er allemaal gebeurd is in die tijd en vooral waarom Corné dit bedrijf startte indertijd. Met een klein kernteam hebben we de reis van de afgelopen tijd in kaart gebracht. We hebben de successen, mooie momenten en de moeilijke tijden weer in de herinnering teruggebracht. En: wat hebben we ervan geleerd? Mooie opmerking van Corné: ‘Wat vergeet je die dingen toch snel!’

Vervolgens hebben we in drie workshops ontdekt wie CADMatch is als organisatie en welke merkwaarden daarbij horen. Vragen waar we met het team aan hebben gewerkt waren onder meer: ‘Als dit is wie wij zijn, hoe communiceren we dat op de juiste manier naar onze prospects en klanten?’ en  ‘Welke propositie hoort daarbij en hoe vertellen we ons verhaal?’

De volgende stap is deze resultaten intern met de medewerkers van CADMatch te delen. Ook gaan we de huidige marketing communicatie-uitingen onder de loep nemen. Vragen waar we in de volgende fase bij CADMatch mee aan de slag gaan.

Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!): 

    Voornaam

    Achternaam

    Jouw e-mail