2011- ons eerste jaar

We sluiten met 2011 ons eerste jaar af. En wat voor jaar is het geweest! Een jaar van kennismaken, leren, ontwikkelen, ontmoeten én: werken. Een kort overzicht.

 

Korte terugblik op ons eerste jaar

2011 is voor brandfabric en haar oprichters Daniëlle Navas-Brandt en Bas Holtzer het eerste jaar. Nadat we elkaar in september 2010 ontmoetten via Twitter (social media anyone?), merkten we al snel dat we op één lijn zaten: de strategische marketing in de Nederlandse b2b kan veel beter, onderscheidender en overtuigender. Met deze gedeelde visie en onze combinatie van strategische, internationale kennis en jarenlange creatieve ervaring in Nederlandse b2b gingen we aan de slag om een nieuw en opmerkelijk bureau voor creatieve merkstrategie te starten: brandfabric.

Groeien naar een merk in vijf stappenThe brandfabric way

We begonnen met luisteren. In de winter en voorjaar van 2010 en 2011 hebben we een rondgang gemaakt langs veel bedrijven in de Nederlandse b2b om te horen waar – op het gebied van marketing, sales en branding – de problemen en wensen liggen. Van deze kennis hebben we gebruikgemaakt om onze werkwijze en visie verder te ontwikkelen en aan te scherpen.

Illustratie van werkvormen van brandfabricIn de eerste maanden van 2011 hebben we hard gewerkt aan een eigen methodiek en bijbehorend dienstenpakket. Inmiddels hebben we een complete aanpak voor merkontwikkeling uitgewerkt en getest, gebaseerd op de 25 jaar ervaring die we delen in de strategische b2b-marketing aangevuld met de kennis van anderen (zie onderaan dit artikel voor wat bronnen). Scope: van strategie via plan van aanpak tot creatieve toepassing in huisstijl, campagne en website. Kenmerken: toegepast, praktisch, direct inzetbaar en snel. Stijl: prikkelend, uitdagend en verhelderend. A winning combination.

Eat your own dog food

Natuurlijk was het eerste dat we deden, onze nieuwe inzichten gebruiken voor de ontwikkeling van ons eigen brandfabric-merk. Niet alleen konden we zo testen of de werkvormen inderdaad zo goed waren als we dachten, we konden zo aan den lijve ondervinden of het resultaat het gewenste effect had.

Enkele uitingen in brandfabric-stijlTot onze grote blijdschap en voldoening werden onze verwachtingen meer dan waargemaakt. Niet alleen kregen we snel grip op ons merk zodat we onze stijl overtuigend konden uitdragen, ook merkten we dat we snel opvielen en werden herkend door de buitenwereld. Het werkte!

Tijd om de markt op te gaan

Vanaf het voorjaar van 2011 zijn we klanten actief gaan benaderen – in eerste instantie vanuit ons netwerk. We hadden al snel succes. Onze eerste grote opdrachtgever (de internationale ontwikkelingsorganisatie VSO) koos ons boven 2 andere gevestigde merkenbureaus ‘omdat jullie lef en durf tonen, de BRANDSTAR™-methode en de unieke combinatie van strategische en creatieve expertise.’ In het najaar werd in een serie workshops het merk voor de Nederlandse markt aangescherpt. In 2012 wordt dit merk intern verankerd en extern uitgewerkt in een publiekscampagne.

We zijn niet alleen trots dat we gekozen zijn op ons merk, maar vooral op het oordeel van VSO over onze werkwijze:

“Er zijn meer bureaus die op een goede manier een brandingtraject kunnen begeleiden, maar zelden heb ik zoveel passie, creativiteit en plezier meegekregen als bij Daniëlle en Bas van brandfabric. Inspirerend en praktisch toepasbaar!”

Thanks, Inez!

Actief op de markt

Hoewel we al voor diverse bedrijven werkten, zijn we pas na de zomervakantie echt actief pr gaan voeren. Met een e-mailnieuwsbrief, losse pr-acties, presentaties voor o.m. de Rabobank (bekijk een videoverslag) en diverse ondernemersnetwerken, en de inzet van social media werd de naamsbekendheid flink groter. Het was steeds weer een prettige verrassing om te merken dat ook hier ons merk en methodiek voor herkenning en positieve reacties zorgden. Vooral de respons op de nieuwsbrief was geweldig. Liefst 20% van de mensen die onze eerste, eenmalige brandbrief kregen, meldde zich aan. Ook kregen we complimenten voor onze brandbrief uit alle hoeken. En uiteraard: het leverde ons uitnodigingen en opdrachten op.

Inmiddels begint ons balboekje al aardig vol te raken. Op dit moment werken we voor twee nieuwe bedrijven die als challenger in hun markt een grote klapper willen maken. Daarover kunnen we uiteraard niets vertellen. Ook gaan we begin komend jaar voor een softwarebedrijf en maatschappelijke instelling werken aan hun strategische marketing en positionering. En: we gaan een Europese afdeling van DHL helpen om zich intern beter te profileren binnen deze wereldomspannende organisatie.

The year to come

2011 was een succesvol jaar: we begonnen met vooral mooie plannen en hebben inmiddels de eerste projecten succesvol en naar grote tevredenheid van de klanten afgerond. Voor 2012 staan nu al veel leuke en uitdagende klussen te wachten.

We zijn natuurlijk nog maar net begonnen. We hopen veel bedrijven en organisaties ervan te overtuigen dat juist in economisch moeilijke tijden een krachtig en onderscheidende positionering in de markt extra belangrijk is. Wij zien de toekomst met vertrouwen tegemoet!

Tot ziens in 2012.

Ook meer weten over hoe we jouw organisatie/afdeling/team kunnen helpen met haar profilering? Neem contact met ons op via mail of bel Bas (06 41 91 22 95) of Daniëlle (06 55 10 89 10).

Toegift: inspiratie

Voor onze ideeënvorming hebben we geput uit allerlei bronnen. Hieronder, voor de liefhebber, een kleine selectie van boeken die hebben bijgedragen aan onze manier van werken: