Het effect van merkstrategie: praktijkcase

Marc Nieuwland op de voorpagina van Ondernamen

Het gaat goed met Newasco – heel goed. Het bedrijf zit in een flow. Directeur Marc Nieuwland beschrijft hoe dit hoogtepunt van nu, in 2013 begon met een traject om het merk opnieuw uit te vinden. brandfabric was verantwoordelijk voor strategie en creatieve uitvoering.

Vaak krijgen we vragen over wat merkontwikkeling doet voor een organisatie. Merkstrategie oftewel branding is van grote invloed op de koers, de cultuur en het succes van een bedrijf, maar het is nooit een onmiddellijk effect. Natuurlijk: na afloop van onze workshops is er een hoop reuring ontstaan en staat iedereen te trappelen om het in de praktijk te brengen. Toch gaat er tijd overheen en vraagt het duurzame inzet en energie van iedereen binnen je organisatie om het tot een succes te maken.

Hoe mooi is het dan als we van een klant te horen krijgen wat ons werk voor hen heeft gedaan. In het Amersfoortse zakenblad Ondernamen beschrijft Marc Nieuwland van industriële wasserij-keten Newasco hoe de flow waarin het bedrijf nu zit, ooit begon met de brandworkshops van brandfabric.

Uit het artikel:

Website Newasco voor Thuis

Voor Newasco maakten we, naast de corporate site, een thema-site over hun nieuwe dienst voor particulieren: Newasco voor thuis.

De hypermoderne RFID-chip NewID, nieuwe dienstverlening Newasco voor Thuis, een elektrische auto om de was op te halen bij klanten, de nominatie voor Vitaalste bedrijf in Utrecht én de winst van de Amfors-Diderotprijs. Bij Newasco-De Hoop volgen de vooruitstrevende en boost-gevende ontwikkelingen elkaar in rap tempo op. En dat legt de Amersfoortse wasserij bepaald geen windeieren. Directeur Marc Nieuwland: “We zitten in een flow.”

“En dat is allemaal het resultaat van het herijken van de branding in 2013. Waar maakt Newasco De Hoop het verschil? Waar staan we voor en waar willen we over vijf jaar staan? Met die vragen als leidraad vond de Amersfoortse wasserij, die al decennialang bestaat, zichzelf opnieuw uit. Nog meer dan voorheen kwam de nadruk te liggen op innovatie, verrassing en het karakter van familiebedrijf.”

Nieuwland: “We zijn een familie. En als familie zorg je voor elkaar. Dan ga je niet na twee jaar kijken of je een ander broertje of zusje kunt vinden. Zo gaan we om met onze klanten, maar ook met onze medewerkers en leveranciers. Dat klinkt mooi, maar het werkt in de praktijk ook echt zo. Het mooiste compliment kregen we laatst nog van een nieuwe klant, een grote zorginstelling. Zij zeiden: ‘Het klopt allemaal, wat jullie vertellen en hoe jullie werken. Het voelt een beetje als thuis’. Voor ons was dat de ultieme bevestiging.

Succes komt niemand aanwaaien. We hebben een koers ingezet en het geeft een kick dat de puzzelstukjes nu op hun plek vallen. Dat geeft positieve energie in ons team. We groeien hard, zijn druk, zitten midden in de hectiek. Maar het is leuke hectiek.”

Newasco is een organisatie die de ontwikkeling van haar merk vanaf het begin heel serieus heeft genomen. Marc heeft daar als directeur een bevlogen en actieve voortrekkersrol in gespeeld. Het is prachtig om te zien hoe dit na drie jaar grote en rijpe vruchten begint af te werpen.

We zijn trots dat we hier een bijdrage aan hebben geleverd.

Delen = lief

Voor de geïnteresseerden hebben we het hele artikel in een pdf gestopt. Wil je weten wat merkstrategie voor jouw organisatie kan doen? Neem contact op.

Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je e-mail hier achter en je staat op de lijst. Daarnaast krijg je ons e-book Merk het geheime wapen (we beloven geen spam!):

Voornaam

Achternaam

Jouw e-mail