Een rijke geschiedenis is een inspiratie voor de toekomst.

Een merk begint ergens. Met een gedachte, een idee, een oplossing of een probleem. Er ontstaat een bedrijf en dus is er een merk geboren. Over de jaren heen vormt het bedrijf zich en dus ook het merk. Dit gebeurt meestal onbewust.

Hoe ouder een bedrijf of organisatie, hoe rijker de historie. Tijdens de herdenking van 11 september keek ik naar een programma over de New York Fire Department. Een organisatie met een hele rijke geschiedenis. Ze worden ook wel New York’s Bravest genoemd. Dit is omdat ze de reputatie hebben om branden op een hele agressieve manier te bestrijden. Vanuit hun verleden was het al zo dat de verschillende afdelingen met elkaar concurreerden om als eerste een brand te mogen blussen. Een macho cultuur om het zo maar even te noemen.

Het bijzondere is dat veel organisaties hun eigen rijke historie niet inzetten. Juist door naar het verleden te kijken vinden we hernieuwde inspiratie voor de toekomst. Waar zijn jullie beroemd om geworden? Wat maakt jullie wie jullie vandaag zijn? De optelsom van alle kleine details uit het verleden maken wie jullie vandaag zijn.