Content marketing maakt communiceren met de buitenwereld een taak van alle medewerkers. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Mensen zijn aangenomen voor een specifieke taak en het schrijven van blogartikelen hoort daar meestal niet bij. Hoe kun je het je medewerkers zo makkelijk mogelijk maken?
Content marketing en de inzet van sociale media begint steeds normaler te worden in de Nederlandse b2b. De tijden dat we meewarig werden aangekeken als we Twitter of Facebook noemden en we ‘Oh, social media: da’s niks voor ons’ hoorden, liggen (meestal) achter ons.
Maar content marketing kost tijd – veel tijd. En wie gaat het doen? Hoe zorg je ervoor dat het geen korte opleving is die, omdat onmiddellijk effect uitblijft, al snel weer wegebt? Voor het opzetten en onderhouden van een blog hebben we een aantal adviezen voor je:
- Begin met een ideeën-lijst. Een blog is een vergaarbak van alles wat actueel en opmerkelijk is en waarin jullie de expert zijn. Ben dus zo creatief en vrij mogelijk. Kijk naar je klanten en inventariseer hun problemen en behoeften. Ga brainstormen en loop door je kantoor en kijk om je heen. Wissel ernst af met humor en opinie. Vertel over je passies en waar jullie blij van worden.
- Ga op zoek naar de invalshoek die uniek is voor jullie organisatie. Zo kun je gebruikmaken van bestaand materiaal en daar jullie visie op geven. Beschrijf ook de tone of voice waaraan je herkend wilt worden en pas die consequent toe.
- Ontwikkel voelsprieten: iedereen loopt regelmatig tegen iets aan dat bruikbaar is voor een stukje. We hebben alleen nooit geleerd om het zo te zien. Interessant gesprek gehad? Iets opmerkelijks meegemaakt? Leuk filmpje gezien? Onthou het en schrijf het op.
- Hou het klein, snel en licht. Een blogartikel is geen essay. Het is een observatie, een korte situatieschets of anecdote. Short and sweet. Een half A4-tje is al veel; een foto of filmpje met twee regels tekst: prima! Gebruik zo min mogelijk woorden, korte zinnen en kleine alinea’s.
- Plan. Maak een redactionele jaarkalender met onderwerpen, doelgroepen en taken. Zo kun je ook inspelen op momenten die voor je klanten belangrijk zijn.
- Structureer. Vul je kalender met series: maandelijkse interviews, een beschrijving of handleiding in 5 delen, enz. Deze series vormen het geraamte van je blog.
- Organiseer. Iedereen levert materiaal aan, maar iemand is verantwoordelijk, als eindredacteur of aanjager. Dat kan ook iemand van buitenaf zijn. Schrijven een vak apart, dus kan soms beter worden overgelaten aan professionals. Niet voor alle artikelen, maar voor bijvoorbeeld interviews en de inhoudelijke verhalen. Zodat ook zij lekker leesbaar zijn.
Om jullie alvast op weg te helpen, hebben we een checklist voor het schrijven van blogartikelen gemaakt. Doe er je voordeel mee!
Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!):