brandfabric jaaroverzicht 2013

Ook het derde jaar van brandfabric sloten we met groot succes af. Het was een jaar dat begon met creatieve vertaling van een aantal lopende projecten uit 2012 en nieuwe strategische merktrajecten. Van: ‘Wie ben je als organisatie?’ tot en met: ‘Hoe ziet dat er nou in de praktijk uit?’ Hieronder een paar hoogtepunten uit een jaar dat om is gevlógen.

Logo CADMatch voor en naWe begonnen 2013 met de lancering van de nieuwe huisstijl van Autodesk-dienstverlener CADMatch, inclusief nieuwe website. Ook begon in januari de campagne ‘Doe Durf Leef!’ van Middin te lopen met abri’s in de straten van Den Haag, Rijswijk, Rotterdam, divers campagne-materiaal en een speciale actie-website.

Presentatie huisstijl NewascoVroeg in het jaar werden we gevraagd om textielverzorger Newasco te helpen bij hun marktpositionering. Newasco is een coöperatie van wasserijen die zich richt op zorg en horeca. Als samenwerking tussen drie oude familiebedrijven willen ze in de toekomst duidelijker vanuit één eenduidige identiteit de markt op. Ze hadden zelf al flink wat voorwerk verricht met hun eigen belangrijkste waarden. Daarom konden we na een kort strategisch deel snel aan de slag met creatieve vertaling: nieuwe huisstijl, branding van alle brand touch points en uiteraard website. Op dit moment zijn we hier druk mee bezig.

Klantbeleving

In de zomer zijn we gevraagd door Open Circles Academy (het trainingsinstituut voor entrepreneurs in NL). OCA heeft een unieke, op Amerikaanse leest geschoeide aanpak en organiseert erg succesvolle events. Denk aan 1.800 bezoekers bij een weekend-lange training. Omdat Open Circles nieuwe doelgroepen wil aanspreken, wilden ze hun merk herpositioneren. Na de merkwaarden in een aantal workshops te hebben vastgesteld, gingen we aan de slag deze te vertalen naar een nieuwe merkbeleving. Die zou in alle facetten van de klantbeleving moeten terugkomen, van website tot events. Dat betekent: aanpassen visuele stijl, complete aankleding van de grootschalige trainingsbijeenkomsten en uiteraard website.

Huisstijl Open Circles AcademyVoor ontwerp en inrichting van de laatste hebben we nauw samengewerkt met JungleMinds. Zij ontwikkelden een customer loyalty programma met behulp van technieken uit de gamification en vertaalden dat naar een passende informatie architectuur. Wij waren verantwoordelijk voor branding en visueel ontwerp. Dit is een mooie, grote klus waarbij we in samenwerking met verschillende partijen ideeën genereerden en met elkaar uitwerkten. Begin 2014 moet de restyle zichtbaar worden.

Tijdens de zomer werden we benaderd door De Telecom Adviseur, een landelijke franchise-keten. Voor een franchise-organisatie, die bestaat uit eigenwijze zelfstandige ondernemers die verantwoordelijk zijn voor hun eigen zaak en daar hun eigen opvattingen over hebben, is duidelijk profileren vanuit een scherp omschreven merk belangrijk voor de in- en externe herkenbaarheid. Daaraan hebben we met franchisegever en een aantal franchisenemers hard gewerkt. Na dit strategische traject zijn we nu bezig met de creatieve uitwerking, inclusief nieuwe naam, huisstijl en omvattende (online) marketingstrategie.

Geen klant lijkt op elkaar

Eén van de leukste dingen aan ons werk is de verscheidenheid aan opdrachtgevers. In het najaar hebben we een project gedaan voor InnovA58, een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Brabant en het plaatselijke bedrijfsleven. Doel van InnovA58 is de versnelde uitbreiding en aanleg van de A58 in Noord-Brabant.

InnovA58Communicatie rondom grote infra-projecten wordt steeds uitgebreider, omdat draagvlak bij alle betrokkenen nodig is om het project tot een succes te maken. Communicatie vraagt een thema dat richting en focus geeft, dus ook hier konden we een zinvolle bijdrage leveren. In een serie brandingworkshops hebben we het project voorzien van een duidelijk gezicht en heldere aanwijzingen voor gedrag en uitstraling. Hiermee zijn we in de afrondende fase.

Op de valreep voor het einde van het jaar klopte vrije tijds- en tenten-keten Vrijbuiter aan. In een markt waarin vele partijen actief zijn, zien zij de noodzaak van een krachtige aanwezigheid en versterken van het onderscheidend vermogen. We zijn met het MT aan de slag gegaan om erachter te komen wie Vrijbuiter nu eigenlijk is en wil zijn en hoe ze met deze identiteit hun klanten nog beter kunnen bedienen. Speciale aandacht kreeg het in kaart brengen van de verschillende klantgroepen. Met onze “kruip in de huid van je klant”-oefening hebben we de persona’s (typische klant) van Vrijbuiter uitgewerkt. Het werd meteen duidelijk wat het team vanaf toen anders zouden moeten doen om klanten meer te prikkelen en binden.

Vrijbuiter

2014 en verder…

Vooral de tweede helft van 2013 was een roller coaster ride. Het ziet er naar uit dat we die, na een korte rustpauze, gewoon voortzetten. Veel van de opgestarte projecten lopen volop door, en nieuwe opdrachten dienen zich alweer aan. Dat is natuurlijk leuk, ook omdat het ons in staat stelt nieuwe mensen aan het werk te zetten en zo ons netwerk verder uit te breiden.

We beginnen dit nieuwe jaar met verdere visuele vertalingen en afspraken voor twee merktrajecten – bij nieuwe klanten. We gaan ook aan de slag met de klantbeleving bij een Rabobank-vestiging en een herpositionering van een zakelijke dienstverlener in Amersfoort. Deze trajecten gaan begin 2014 van start. De complete visuele stijl van Open Circles Academy en Newasco gaan binnenkort live. En we gaan door met een aantal campagnes voor bestaande klanten. Kortom: oud en volop nieuws. We keep you posted.

Aan al onze friends en fans: een fantastisch 2014 gewenst!!!