Bij brandfabric zien we ieder traject van merkontwikkeling als een zelfstandige campagne. Om momentum te creëren en herkenning te kweken, geven we ze een eigen thema, inclusief logo, visuele stijl en motto en natuurlijk: een eigen tune. Hiermee geef je het traject een grotere kans van slagen op de langere termijn.
De strategische fase van merkontwikkeling bestaat bij brandfabric uit een combinatie van onderzoek en workshops. Tijdens die workshops gebruiken we prikkelende en creatieve werkvormen om de kennis, visie en ervaring die in de organisatie leeft, boven tafel te krijgen. Omdat dit bijna altijd het begin is van een nieuwe fase, moeten de workshops een echte ervaring zijn. We spreken daarbij zoveel mogelijk zintuigen aan. We gaan op zoek naar een inspirerende locatie, kleden de workshops aan en kiezen voor ieder traject een passende track.
We kiezen een liedje op basis van de ervaring die we willen creëren, het thema van de merkontwikkeling en de aard van de klant. Soms willen klanten de nadruk leggen op samenwerken, anderen willen inspireren. Als er een fusie is geweest, willen we de gezamenlijk ambitie aanspreken, enz. De liedjes die we kiezen zijn altijd positief, up beat en uplifting.
Lijflied
We hebben gemerkt dat een ‘lijflied’ echt een toevoeging is. De muziek draagt bij aan een aangename en positieve sfeer. Het zorgt ervoor dat het ijs wordt gebroken bij het starten van de sessies. Sommigen worden enthousiast en gemotiveerd; anderen halen we ermee uit hun comfort zone. In beide gevallen trekt het liedje ze onmiddellijk uit de sfeer van het dagelijkse werk en brengt het ze in de juiste mind-set: ‘Wat we hier doen is iets heel anders dan wat we normaal doen. Hier gaan bijzondere dingen gebeuren.’
Het gekozen liedje zorgt ook voor herkenning en geeft de workshops, die soms weken uit elkaar liggen, een rode draad. Bij de eerste klanken – als de mensen de ruimte binnenwandelen – zien we dat deelnemers meteen weer weten waar ze zijn, wat ze komen doen en waarover het de vorige keer ging. De ogen gaan twinkelen en de lach verschijnt op het gezicht. ‘Oh ja, dit was het.’ Dat maakt het voor ons makkelijker om de sfeer van de vorige workshop weer terug te halen en sneller aan het werk te gaan.
Zelfs als de workshops klaar zijn, denken ze – als ze het nummer weer horen – terug aan deze ervaring. Het brengt ze weer terug naar een inspirerende en leuke tijd. Hiervan maken we gebruik bij het intern verspreiden van het nieuwe merk.
Voorbeelden
Een paar voorbeelden van wat we in het verleden hebben gebruikt:
- Bij een team interne financiele adviseurs bij DHL Express gebruikten we Steppenwolf’s “Born to be Wild”. Deze keuze was bedoeld om het team te prikkelen en te inspireren dat ook zij stoere avonturiers zijn. Ook de link met de jongens op de werkvloer was direct duidelijk: ‘Get your motor running. Get out on the highway!’
- Voor Newasco (Nederlandse Was Combinatie) openden we de workshop met Trafasi’s “Kleine wasjes, grote wasjes”: een leuke ijsbreker die zorgde voor een ontspannen sfeer.
- Bij VSE – een bedrijf dat electronische systemen ontwikkelt voor sturing en vering van grote trucks en trailers – begonnen we elke workshop met het themaliedje van de film ‘Cars’.
- De ontwikkelingsorganisatie VSO – die vakdeskundigen uitzendt naar plaatsen op de wereld waar behoefte is aan hun kennis – vonden we een theatrale aanpak goed passen, omdat ze op zoek waren naar bekendheid op de Nederlandse markt. Hier kozen we voor het lied van ‘Indiana Jones’. Een groots nummer dat ook het gevoel van avontuur en ontdekking aanspreekt.
- Bij agro-dienstverlener Arvalis was het belangrijk dat we de verschillende afdelingen dichter bij elkaar kregen. Het klassieke nummer van Michael Jackson ‘Can you feel it’ was onze keus voor deze sessies.
Vergaarbakje
Voor toekomstige workshops hebben we een vergaarbakje van liedjes verzameld. Huur ons in, en je maakt kans op:
- I got a feeling van the Black Eyed Peas
- Feel this moment van Pitbull en Christina Aguilera
- Lust for Life van Iggy Pop
- Get it on van T Rex
- Beautiful Day van U2
- Get the party started van Pink
- A little less conversation van Junkie XL (vat je hem?)
- All together now van The Farm
- Express yourself van Madonna
- Blurred Lines van Thicke
Strategische veranderingsprocessen binnen organisaties zijn te vaak een kortstondige opleving: er is even wat opschudding maar daarna gaan we weer snel terug naar de oude, vertrouwde situatie. Het is hard werken om het enthousiasme, de nieuwe toekomstvisie en de ambitieuze plannen door te laten dringen in de rest van de organisatie.
Het gebruik van muziek geeft ze een langere levensduur en maakt de kans op herkenning, acceptatie en verankering groter. Heb jij nog suggesties voor een opzwepend en insirerend workshop liedje? Laat ze hieronder achter.
Vragen of dit onderwerp of weten wat brandfabric voor jouw organisatie kan doen?
Stuur een mail of bel (026) 442 41 78.