Stappenplan voor het kiezen van een bureau voor strategische branding

Strategische branding is voor de lange termijn. Het gaat immers om fundamentele dingen: identiteit, lange termijn-koers en ontwikkelen van een samenhangende bedrijfscultuur. Wanneer is het tijd om een bureau in te huren dat je hiermee kan helpen? En hoe maak je dan de juiste keuze? We hebben de 9 stappen op een rijtje gezet.

Als je met een strategisch brandingbureau aan de slag gaat, wil je meer dan een huisstijl, logo of een nieuwe marketingcampagne. Het betekent dat je aan de slag gaat met je identiteit, strategie en de middelen om daar te komen. Het merk is namelijk één van de belangrijke vehikels om je strategische bedrijfsdoelen te bereiken. Met het merk maak je een belofte naar buiten die je intern moet waarmaken. Dit betekent dat zowel de cultuur als de marketingmiddelen dezelfde kant op moeten wijzen.

Het is vanzelfsprekend dat de keuze voor het juiste externe bureau een belangrijk onderdeel is van dit proces. Om te helpen met het maken van deze keuze, hebben wij een stappenplan gemaakt.

1. Controleer eerst of branding de oplossing is voor je probleem:

Geschikt Niet geschikt
We hebben een goed product en een mooie organisatie, alleen weet de buitenwereld dit nog niet. We hebben weliswaar een middelmatig product, maar met een mooie pr-campagne kunnen we dat aardig verbloemen.
We weten niet goed hoe wij ons moeten positioneren ten opzichte van onze concurrenten. Het gaat toch prima zo, waarom zouden we het nog beter moeten doen?
We hebben een fusie doorgemaakt of we gaan een fusie doormaken; hoe zorgen we ervoor dat we de neuzen dezelfde kant op krijgen? Onze interne cultuur laat te wensen over: er is geen onderlinge loyaliteit en saamhorigheid; met een brandingtraject krijgen we iedereen weer bij de les.
We willen een nieuw product lanceren, een nieuwe markt veroveren of een nieuw gebied betreden, maar weten niet hoe we ons moeten positioneren. Onze medewerkers zijn niet professioneel en hierdoor verliezen we klanten; een branding-traject geeft ons een stok achter de deur om hen in het gareel te krijgen.
We willen ons ontwikkelen van leverancier naar adviseur, maar slagen er niet in bij de juiste mensen aan tafel te komen.
We willen meerdere producten/diensten introduceren; moeten we gaan nadenken over brand-architectuur?
We zijn snel gegroeid en hebben nooit tijd gehad om te bedenken wat voor bedrijf we echt willen zijn en welke kant we nu op moeten.
Het bedrijf is zo groot geworden dat het uiteen valt in losse eilandjes. Hoe houden we de boel bij elkaar?
We willen van middenmotor naar belangrijke speler doorgroeien.

2. Formuleer je vraag scherp genoeg zodat je zelf goed weet waar je naar op zoek moet gaan. Formuleer ook de gewenste uitkomst. Wat is er veranderd in de organisatie? Wanneer is het probleem opgelost? Hoe ziet jullie wereld eruit nadat een brandingbureau succesvol aan de slag is geweest?

3. Maak een briefing om je vraag bij één of meerdere bureaus neer te leggen. Een goede briefing bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Achtergrondinformatie van de organisatie
  • De belangrijkste concurrenten
  • Probleemstelling (zie voorbeelden in bovenstaande tabel)
  • Vraagstelling; gebruik de antwoorden die je bij vraag 2 hebt gedefinieerd.
  • Toepassing en vervolgtrajecten – waarin mondt het strategische traject uit: nieuwe huisstijl, campagne, interne branding, enz.?
  • Budget
  • Informatie van contactpersoon
  • Tijdsbestek: wanneer wil je wat bereikt hebben?

4. Ga op zoek naar een bureau dat bij jullie organisatie past. Via Google kun je flink wat bureaus met elkaar vergelijken. Is de manier waarop ze communiceren aansprekend? Kun je een duidelijke visie herkennen? Doen ze zelf wat ze zeggen m.a.w. is hun eigen branding (de digitale beleving) zoals je dat zou verwachten? Soms hebben anderen binnen de organisatie al met een bureau gewerkt en kunnen ze tips geven over wat ze goed vonden en of dat bureau mee zou moeten doen in de selectie.

5. Nodig een aantal bureaus uit om op basis van de briefing hun verhaal te doen; afhankelijk van tijd en behoefte niet meer dan 5.

6. Vraag de bureaus om een offerte uit te brengen op basis van deze eerste kennismaking. Leg uit wat de volgende stappen zijn, wie de beslissers zijn en hoe het beslisproces verloopt.

7. Maak een shortlist van 2 of 3 bureaus die je nog een keer op gesprek uitnodigt om hun offerte toe te lichten.

Criteria die je voor je selectie kunt toepassen zijn:

  • Ervaring in branding vs ervaring in jouw branche: vinden jullie het belangrijk dat het bureau ervaring in jullie sector heeft? Of wil je juist een frisse blik? In beide gevallen is succes mogelijk.
  • De visie sluit aan bij jullie visie
  • Goed gevoel bij wat ze gaan doen
  • Goed gevoel bij wat ze kunnen
  • De resultaten zijn duidelijk: wat krijg ik en wat kost dat, wat kan ik daarmee? Lost het mijn probleem op?

8. Laat de overige kandidaten weten dat ze niet door zijn. Het is altijd prettig voor het bureau om te weten wat de motivatie was om niet verder met hen te gaan.

9. Beslis met welk bureau jullie het avontuur aangaan. Communiceer deze beslissing.

Als het goed is maakt een organisatie maar één keer in de 7-10 jaar een positioneringstraject mee. Het is erg bijzonder om daar deel van uit te maken. Geniet ervan; jullie gaan een nieuwe koers tegemoet. Een spannende en mooie tijd!

Ook bezig met deze vraag? Mail of bel ons op 026 202 2620

Delen = lief

Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!): 

    Voornaam

    Achternaam

    Jouw e-mail