Positionering van een software bedrijf in de financiële sector

Financieel softwareontwikkelaar Idella heeft een complete positionering achter de rug. Per 1 november 2017 is deze naam gelanceerd in de financiële markt. Deze rebranding is in een ongekend rap tempo van zes maanden voor elkaar gekregen.

Van half mei tot begin juli van 2017 is (voormalig) Piramide Finance een strategisch branding traject ingegaan met brandfabric met als doel de identiteit van de organisatie vast te stellen. De vragen: waar komen we vandaan, wie zijn wij vandaag en wie willen we straks zijn? zijn hier leidend geweest. Dit strategische traject heeft geleid tot een complete herpositionering van de organisatie. Een nieuwe naam met een bijpassende uitstraling en een naamsbekendheidscampagne in het Financieel Dagblad.

Het succes van dit traject is aan een aantal elementen te danken; met name door de visie van het MT van Piramide. Zij stonden ervoor open en hebben de tijd en middelen vrij gemaakt om dit traject grondig aan te pakken. De CEO, Marc Boesmans, was de trekker van het project en samen zorgden we voor draagvlak binnen de Executive Board.

Update juli 2019: Idella is zo op gaan vallen in de markt dat ondertussen een overname door Visma is gerealiseerd. Idella en de Pensions & Benefits tak van Raet (ook onderdeel van Visma) gaan per 1 juli verder onder de naam Visma | Idella

Hoe hebben we het aangepakt?

Fase 1: Merkstrategie

Het strategische proces bestond uit de volgende stappen:

  1. Voorwerk en analyse, interviews met medewerkers en een interne survey
  2. Strategisch merkontwikkelingstraject (4 workshops)
  3. Klantensessie (1 workshop met klanten)

 

  1. Tijdens het voorwerk traject hebben we met diverse interne stakeholders gesproken over de huidige identiteit van de organisatie. Piramide Finance bestaat al 30 jaar. Waar komt het succes vandaan? Wat is er in al die jaren opgebouwd waar we zeker geen afscheid van moeten nemen in de nieuwe brand? En ook, welke eigenschappen dienen ons niet meer en mogen in de nieuwe organisatie een kleine of geen rol meer spelen? Met een interne survey kwamen we tot de conclusie dat de toegankelijkheid van de organisatie een absoluut pluspunt is. Ook zagen we dat de hele organisatie veel meer wil gaan inzetten, dan ze nu al doen, op innovatie en creativiteit. Dit niet alleen in het ontwikkelen van software maar door de hele organisatie heen.
  2. Tijdens de merkontwikkeling workshops hebben we alle aspecten van het merk in sessies met een kernteam besproken. Van BHAG (het brutale ideaal), de hoofdrolspeler van het verhaal van de organisatie tot en met de merkwaarden waar de organisatie zich onderscheidend mee kan positioneren. Uiteindelijk hebben we afgesloten met de “kruip in de huid van de klant” sessie. Hier hebben we met Piramide Finance ook nagedacht over de medewerkers die ze willen werven om hun groei ambitie te kunnen realiseren. 
  3. De klantensessie hebben we met 5 klanten van Piramide gedaan. Samen met 2 vertegenwoordigers van Piramide zijn we met de klanten de “Welcome to my World” oefening ingegaan. Hierbij vragen we ze het hemd van het lijf. Het hele proces van zoeken naar een oplossing tot en met klant worden en service kwam aan bod.

Fase 2: Creatieve vertaling van A tot Z

Kort na het strategische proces werd duidelijk dat de naam Piramide niet meer de lading dekte die ondertussen was ontstaan voor de nieuwe positionering van het softwarebedrijf. De creativiteit en het innovatieve karakter van de organisatie moest veel meer op de voorgrond komen.

Een nieuwe naam

Na meer dan 100 potentiële namen de revue te laten passeren werd de keuze gemaakt voor Idella. Idella is een vrouwelijke Spaanse naam die je in het Spaans uitspreekt als Idee-Ja. Iedereen was enthousiast over deze verrassende naam. Het woord idee, de eerste stap in een creatief proces, was hierin doorslaggevend. We hanteren hier gewoon de Nederlandse uitspraak van Idella.

Een nieuwe huisstijl: Design thinking

Bij een nieuwe naam hoort natuurlijk een nieuw logo en huisstijl. Met het innovatieve en creatieve als basis gebruiken we de gedachtegang van Design Thinking als uitgangspunt.

Dit is ook hoe men bij Idella het liefst werkt. Uitgaan van wat de eindgebruiker echt nodig heeft, of hij dat nu wel of nog niet weet en in stapjes in een iteratief proces daarop uitkomen. Tijdens het proces is er vrijheid voor creativiteit en eventueel het wijzigen en bijsturen van de eindsituatie. Wat je merkt is dat er vaak tijdens zo’n proces nieuwe inzichten en ideeën naar boven komen waar in het begin nog geen rekening mee was gehouden.

Dit wilden we verbeelden in het logo. Je ziet hier dan ook hoe we beginnen met de i als schets en uitkomen bij de a in complete vorm, modern en af. Als je op het logo klikt zie je animatie op YouTube. De gele kleur staat voor de toegankelijke sfeer binnen de organisatie die ook door klanten werd opgemerkt. Met geel maken we de warmte, empathisch vermogen, plezier en energie voelbaar in het logo.

Een nieuwe website

Met een technische partij hebben we een nieuwe website gerealiseerd voor Idella. Omdat we de nadruk wilden leggen op de cultuur en hoe het is om bij Idella te werken hebben we gekozen voor persoonlijke foto’s en filmpjes van de mensen die er werken. Om de groei te realiseren die Idella ambieert vonden we het belangrijk dat niet alleen klanten een gevoel krijgen voor deze club maar zeker ook toekomstige medewerkers.

Employer branding – arbeidsmarktcommunicatie

Omdat Idella een groeiambitie heeft hebben we tijdens de merkstrategie fase extra aandacht besteed aan employer branding. We zijn aan de slag gegaan met vragen zoals: wie zoek je, waar zijn ze te vinden en hoe kunnen we dat het beste aanpakken? Zodoende hebben we de website zo ingericht dat potentiële nieuwe medewerkers makkelijk bij de vacatures kunnen en een goed overzicht krijgen van de mensen van Idella. De perks per medewerker worden in één oogopslag duidelijk en je ontmoet zelfs al een aantal van je collega’s.

Film

Met een mooie film wordt de overgang uitgelegd aan klanten en relaties.

Naamsbekendheidscampagne

Mede doordat de markt waar Idella in opereert redelijk overzichtelijk is hebben we gekozen voor een eerste naamsbekendheidscampagne in print in het FD. Ook hier wilden we de mensen achter het merk portretteren als vertegenwoordigers van Idella. Zo ontstaat ook consistentie in print en online. In de advertenties zien we dezelfde gezichten als je op de site gaat vinden. Maar de advertenties worden uiteraard ook op diverse plekken in social media gedeeld zodat we het effect nog een keer uitvergroten. 

Per 1 november is dit nieuwe merk Idella gelanceerd. Met nieuwsbrieven naar klanten en relaties, persberichten, bijpassende gebakjes en een mooie campagne in het FD.

 

Hulp nodig bij het (her)positioneren van jouw organisatie? Laat het ons weten en we komen een keer vrijblijvend laten zien hoe we dat met een praktische en snelle werkwijze aanvliegen. Neem contact op via mail of bel (026 202 2620).

Delen = lief

Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt een cadeautje in je mailbox, ons e-book “Merk het geheime wapen”

    Voornaam

    Achternaam

    Jouw e-mail