BHAG: hairy and audacious!

BHAG: 1961 President John F. Kennedy: “First, I believe that this nation should commit itself to achieving the goal, before this decade is out, of landing a man on the moon and returning him safely to the earth.”
Bereikt: 1969

BHAG: jaren ’80 Jack Welch, CEO van General Electric: “To become No. 1 or No. 2 in every market we serve and revolutionise this company to have the speed and agility of a small company.”
Bereikt: eind jaren ’90

Heb jij een brutaal ideaal voor jouw organisatie? Een doel dat bijna onmogelijk is maar iedereen inspireert en enthousiasmeert? Laat je ambitie zien en haal meer uit je organisatie en merk!

Wat is het?

De term BHAG staat voor Big Hairy Audacious Goal. Deze is voor het eerst geïntroduceerd door Jim Collins en Jerry Porras in het boek Built to Last van 1994. Ze deden jarenlang onderzoek naar wat de meest succesvolle bedrijven met elkaar gemeen hebben. Wat bleek? Eén van de gemene delers was het hebben van een brutaal ideaal.

De BHAG is anders dan de gebruikelijke jaarlijkse doelen die een organisatie stelt. Met een BHAG durf je over de beperkingen van nu heen te kijken naar 10 tot 30 jaar in de toekomst. Collins en Porras: “Een echte BHAG is helder en overtuigend, dient als een richtpunt waar iedereen naartoe kan werken. Het heeft een duidelijk eindpunt, zodat de organisatie weet wanneer het doel is bereikt. Het is tastbaar, geeft energie en focust alle aandacht. Men snapt het onmiddellijk; het vergt weinig uitleg.”

Waar is het goed voor?

Een BHAG is een doelstelling die door elke organisatie als vaandel kan worden gebruikt om medewerkers te verbinden, te inspireren en aan te zetten tot actie. Omdat de BHAG zich ver in de toekomst afspeelt, kun je dingen uitproberen en risico nemen. Een BHAG brengt een gevoel van “slik” teweeg, daarmee wordt de creativiteit geprikkeld. De normale activiteiten zijn niet meer genoeg om het te bereiken; er is meer nodig. Het forceert om anders na te denken en huidige processen en procedures opnieuw te bezien. Zo ontstaan nieuwe ideeën.

Bij brandfabric gebruiken wij de BHAG-oefening om leven in het merk te blazen. Als je weet waar je heen wilt (zelfs al is het niet op korte termijn), kunnen we daar met concepten en ideeën vorm aan geven en creatief vertalen. Een organisatie met ambitie is veel aantrekkelijker dan één zonder.

Hoe doe ik het?

Eisen aan de BHAG

Het bedenken van de BHAG van jouw organisatie of team is een creatief proces dat tijd nodig heeft. Diverse creatieve oefeningen zoals storyboards en moodboards kunnen een aanzet geven. Bedenk bijvoorbeeld hoe de wereld rondom jouw organisatie eruitziet in 2030. Of wat er in de krant wordt geschreven over jullie in 2030. Durf uit te dagen!

We hebben een checklist, met een concrete oefening, gemaakt voor de perfecte BHAG, speciaal voor jou! Mocht je nog geen abonnee zijn van de brandbrief meld je aan en we sturen hem op.

Voorbeelden van bekende BHAG’s

  • Google: Organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
  • Boeing: Bet the pot on the B-17, 707 and 747.
  • IBM: Commit to a $5 billion gamble on the 360; meet the emerging need of our customers.
  • Ford: Democratize the automobile.
  • Motorola: Invent a way to sell 100,000 TVs at $179.95; Attain six-sigma quality; win the Baldridge Award; launch Iridiums.
  • Sony: Change the worldwide image of Japanese products as poor quality; create a pocketable transistor radio.
  • Disney: Build Disneyland – and build it to our image, not industry standards. To be the best company in the world for all fields of family entertainment.

Delen = lief

Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!):

Voornaam

Achternaam

Jouw e-mail