Marketing vs branding, wat is het verschil?

marketing vs branding

Vaak krijgen we de vraag: “Marketing vs branding, wat is het verschil?”. Iedereen begrijpt wel dat ze met elkaar te maken hebben, maar waar zit de overlap en waarin zijn ze anders? In dit artikel zetten we het uiteen.

Marketing

In onze visie is marketing het actief promoten van je producten en/of diensten. Het is een push tactiek. Je vertelt via verschillende kanalen en momenten wat je producten en/of diensten zijn en dat ze fantastisch zijn of een specifiek probleem oplossen. Misschien ook waarom ze beter zijn dan die van je concurrenten. Misschien wat kort door de bocht, maar in essentie is dit het.

Branding

Branding is alles wat aan marketing vooraf gaat, als je het goed doet. Het is geen push tactiek maar een pull strategie. Branding is weten wie je als organisatie bent, dat vertellen en laten ervaren. Het geeft je marketing inhoud en context.

Met branding vertel je wat je drijfveren zijn, je waarden en persoonlijke eigenschappen. Hiermee laat je je uniciteit ervaren. Met je merk maak je dan ook de volgende statement: “Dit is wie ik ben, wat ik belangrijk vind en hoe ik erin sta. Als dit jou aanspreekt, voel je je verbonden met mij, koop je mijn producten en/of diensten, wil je graag bij me werken en wordt je mijn ambassadeur.”

[klik op het plaatje voor een grote versie]

Branding is strategisch en marketing is tactisch. Branding ligt onder de zeespiegel en marketing is het zichtbare topje van de ijsberg. Het één leidt tot het ander en ze zijn allebei onmisbaar. 

Marketing sluit aan bij je branding

Met marketing draag je natuurlijk bij aan de merkbeleving. De uitingen die je tactisch gebruikt, wil je immers laten aansluiten bij wie je bent. Hetzelfde geldt voor je logo, kleuren, fotografie en tone of voice. Dit zijn onderdelen waar de tactiek de strategie ontmoet en ondersteunt. Hiermee maak je de brand ook zichtbaar en tastbaar. Je branding geeft je immers de richtlijnen voor wat je gaat vertellen, hoe en op welke manier in je marketingactiviteiten.

Het goede gevoel

De brand, je merk, moet ervoor zorgen dat marketingactiviteiten een goed gevoel oproepen. Ook al is er op dat moment geen product of dienst gekocht. Op alle punten waar je organisatie anderen raakt, wil je dat het merk ervaren wordt. Dat de ander bewust of onbewust iets mee krijgt van wie je als organisatie bent (zie ook ons blog: Branding is positioneren met persoonlijkheid).

Weet wie je bent

Dit is ook de reden dat het definiëren van je merk zo belangrijk is. Als je weet wie je bent, kun je veel beter beoordelen of je marketing klopt bij wie je bent en wat je wilt uitstralen. Als je weet wie je bent, kun je veel beter mensen aannemen die je merk ondersteunen in plaats van afbreuk doen. Als je weet wie je bent, kun je beter sturen met wie je partnerships aangaat en wie niet.

[klik op het plaatje voor een grote versie]

Als voorbeeld zie je hier de marketinguitingen van 3 zuivelmerken. Alle drie ongeveer hetzelfde product (in essentie) maar in hun marketing leggen ze de nadruk op verschillende dingen. Deze worden gestuurd vanuit hun brand; wie ze zijn en wat hun waarden zijn.

Becel legt de nadruk op je gezondheid en fit blijven. Blueband kiest het gezinsleven als insteek. En Campina Botergoud gaat voor de luxe en heerlijke ervaring van een relaxte zondagochtend. Hun onderliggende waarden en identiteit zorgt voor een volkomen andere uitstraling en gevoel.

Hieraan herken je typische branding-thema’s

  • De drijfveren en motivaties van jouw organisatie
  • De onderscheidende waarden die jullie hanteren (zie ons blog: Merkwaarden zijn geen kernwaarden)
  • De missie van het bedrijf
  • De inspiratiebron voor de start van de organisatie (zie ons blog: Een rijke historie is inspiratie voor de toekomst)
  • Waarom je doet wat je doet
  • Wat jouw bedrijf bijzonder maakt
  • De cultuur van de organisatie
  • Waarom anderen bij jouw bedrijf (willen) werken
  • De professionele stijl van het bedrijf
  • De manier waarop je communiceert
  • Wat je wilt dat anderen over je denken
  • Hoe je wilt dat men je bedrijf omschrijft

Dit zijn typische marketingactiviteiten

  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • Pay-per-click marketing
  • Content marketing – bloggen, nieuwsbrieven, e-books en whitepapers
  • Inbound marketing
  • Marketing automation
  • Televisiespotjes
  • Radioadvertenties
  • Print campagnes

 

Uiteindelijk wil je met je marketing klanten vinden en activeren. Met branding maak je trouwe, loyale  klanten en medewerkers, die uiteindelijk kunnen uitgroeien tot ambassadeurs. Marketing vindt en branding bindt.

Hulp nodig bij het concreet maken van jouw brand? Laat het ons weten en we komen een keer vrijblijvend laten zien hoe we dat met een praktische en snelle werkwijze aanvliegen.

Delen = lief

Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!): 

    Voornaam

    Achternaam

    Jouw e-mail