Merk betekent: je bedrijf of organisatie laten zien als herkenbare persoonlijkheid. Er zijn weinig dingen waaraan iemand beter te herkennen is dan de manier waarop hij/zij praat. Stemgeluid, accent, stopwoordjes, typische uitdrukkingen, tone of voice: je hebt maar een paar woorden nodig om iemand te herkennen.
Ook organisaties laten zien wie ze zijn in de manier waarop ze praten met hun klanten. Het zit ’m hier in de kleine details – in e-mail signatures, op verpakkingen en in de foutmeldingen op de website. Vriendelijk, attent en spitsvondig taalgebruik laat de mens achter de organisatie zien.
Succesvolle merken weten dit en maken hier slim gebruik van.
Van eigen bodem denk je al gauw aan CoolBlue. Met leuke verpakkingen en een waanzinnige social media marketing strategie, het is allemaal persoonlijkheid.
Als je visitekaartjes of ander klein drukwerk besteld bij het Londense Moo (‘We love to print’), word je vanzelf blij door het enthousiasme en de vrolijkheid die op iedere uiting is terug te vinden.
Smoothies (zachte fruitdrankjes) werden een paar jaar gelden populair door sapjes-maker Innocent. De persoonlijkheid van dit bedrijf en zijn producten wordt al die tijd minutieus uitgedrukt in alles wat ze doen en zeggen.
Allemaal voorbeelden van bedrijven die op een herkenbare manier praten met hun klanten en, omdat ze zich daarmee sterk onderscheiden, in korte tijd zeer succesvol werden in hun markt. Ook voor organisaties in de (zakelijke) dienstverlening ligt hier een kans om met eenvoudige middelen het gesprek met hun klanten te verbeteren.
Kijk om u heen en vind de plekjes waar het aardiger, attenter en persoonlijker kan. Uw klanten zullen het waarderen.
Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!):