De e-mailnieuwsbrief wordt in de b2b zelden gebruikt om concrete producten of diensten te verkopen. Bedrijven sturen elkaar nieuwsbrieven om de onderlinge relatie verder te brengen, ‘top of mind’ te blijven en jezelf te onderscheiden van je concurrenten. Daarvoor moet hij wel indruk maken. Dat betekent: informatie combineren met emotie; feiten met verhalen. Eruit springen, opmerkelijk zijn.
Met een e-mailnieuwsbrief praat je met mensen die dat willen en op de plaats waar zij zich bevinden. Dat maakt het tot een populair en effectief communicatiekanaal. Als je het goed doet, tenminste. Want nog steeds denken veel b2b-bedrijven dat hun nieuwsbrief zakelijk moet zijn, met veel ‘corporate’ informatie. Feiten over (nieuwe) producten en diensten opgeleukt met ‘professionele’ stockfoto’s van jonge mannen en vrouwen in grijze pakken. Zoals zo vaak in de b2b, voorkomt de ‘fear of being stupid’ dat men al te veel opvalt. En daarmee wordt het een stuk minder effectief.
Je bedrijf ontwikkelen tot merk doet precies dit: het juiste gevoel oproepen over je product of bedrijf om zo herkenbaar te worden en een vertrouwensband te scheppen. In de b2b betekent dat de organisatie en mensen achter de producten of diensten laten zien. Vertrouwen wekken door iets over jezelf te vertellen. Met wie krijgt de klant te maken als zij dat meerjarig contract tekenen? Aan wie vertrouw je die klus, waar jouw reputatie van afhangt, eigenlijk toe? Wie ben je, in plaats van: wat verkoop je?
Onderzoek door de Nielsen Normal Group laat zien dat mensen vooral een emotionele relatie met een e-mailnieuwsbrief hebben. In tegenstelling tot websites, die ook bij regelmatig bezoek steeds als een werktuig worden gezien, zijn e-mail nieuwsbrieven persoonlijk en zijn ze in staat een langdurige relatie te helpen groeien.
Door zijn emotionele impact kan de e-mailnieuwsbrief een echte band met je lezers vormen. Zorg dan wel dat er iets in je nieuwsbrief zit waarmee ze die connectie kunnen maken. Een paar tips om je nieuwsbrief uit te tillen boven de gemiddelde grijze muizen-boodschap:
- Laat de persoonlijkheid van jezelf en je bedrijf zien; gebruik hiervoor alles wat tot je beschikking staat. Eigenzinnige teksten, sprekende beelden en een onderscheidende opmaak;
- Ook in de b2b praten mensen met mensen. Praat naturel zoals je met iemand op straat zou doen; neem een persoonlijke, opgewekte en sympathieke houding aan – dat maakt je likable;
- Vertel verhalen: yep, het is oké om ook in je b2b-nieuwsbrief echte verhalen te stoppen. De ontvanger is een echt persoon. Mensen houden van verhalen. Geef ze iets wat ze leuk vinden en waardoor ze emotioneel geraakt worden. Story telling is een prima manier om je lezers betrokken te maken en hun aandacht te verdienen;
- Onderhoud je lezers. Combineer informatie met emotie en zorg voor intrige. Wees actueel, relevant en prikkelend;
- Personaliseer je nieuwsbrief. In tegenstelling tot de meeste social media is een e-mailnieuwsbrief een precisie-instrument. Ken je doelgroep, segmenteer de boodschap. Weet wie je ontvangers zijn en wat hen bezighoudt. En: spreek ze met de voornaam aan;
- Het juiste gevoel creëren luistert erg nauw. De uitstraling en tone of voice moeten tot in de puntjes zijn verzorgd. Ons advies: huur professionals in voor ontwerp, tekst én beeld;
- Hou het kort! maak de onderwerpregel snappy en hou je zinnen kort.
B2b marketing is geen rocket science. Je publiek is consistenter en inzichtelijker dan in de b2c. De regeltjes lijken aan de andere kant strikter en de angst om de plank mis te slaan groter. Voor degenen die de stap durven zetten naar opmerkelijke nieuwsbrieven, zullen dat merken in betere resultaten.
Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!):