De rol van stijl-adviseurs en kledingstylisten is er een die ons erg bekend voorkomt. Ook wij houden onze klanten een spiegel voor zodat ze met eigen ogen zien wat anderen van hen vinden. Zoals veel van ons, weten ook de meeste bedrijven niet hoe zij er aan de buitenkant uitzien en welke indruk ze bij hun publiek achterlaten.
Reality-shows ter verbetering van je uiterlijk zoals Trinny & Susannah of Extreme makeover worden graag bekeken. Of neem de rubriek Stijladvies in de Volkskrant waar Cécile Narinx en Arno Kantelberg ‘elke week ongevraagd maar gratis stijladvies aan bekende mensen’ geven. Da’s leuk natuurlijk, kijken naar mensen die zichzelf voor gek zetten. Kennelijk hebben veel mensen moeite om zichzelf op een manier te kleden en verzorgen die ze op hun voordeligst laat zien. De meesten van ons dénken dat we er geweldig uitzien (of interesseert het niets), maar hebben een neutrale blik van iemand anders nodig die ons met de neus op de harde feiten drukt. Liefst de blik van een professional.
Branding is in theorie eenvoudig: kijk niet langer van binnen naar buiten maar omgekeerd van buiten naar binnen. We leren onze klanten om zichzelf voortdurend bewust te zijn van de indruk die ze aan de buitenkant achterlaten. Door wat ze doen, wat ze zeggen en hoe ze eruit zien. Door dit in een paar spelregels vast te leggen, bereik je consistentie in je uitstraling.
Kernwaarden zijn geen merkwaarden
Dit is het verschil tussen kern- en merkwaarden. Merkwaarden beschrijven hoe je jezelf aan de buitenkant wilt laten zien; waaraan je herkenbaar wilt zijn. Ze zijn bedoeld voor mensen die je nog niet kennen en je alleen maar kunnen beoordelen op je uiterlijk en zichtbare gedrag.
Dit in tegenstelling tot ‘kern’-waarden, waarmee organisaties zichzelf beschrijven en die uitdrukken hoe ze zichzelf zien. Je kent ze wel: ‘professioneel’ ‘gepassioneerd’, integer’, ‘klantvriendelijk’, ‘innovatief’, enzovoort. Zij worden heel belangrijk gevonden. De vraag is alleen hoe belangrijk die interne waarden zijn voor hun doelgroepen. Niemand aan de buitenkant merkt er wat van. Je zult eerst enige tijd met elkaar moeten hebben doorgebracht om aan den lijve te ondervinden of ze inderdaad kloppen. Voor nieuwelingen spelen ze dus geen rol bij de keuze voor of tegen je bedrijf.
Beleefd
Een aantrekkelijk merk ontwikkelen vraagt dat je snapt hoe je er aan de buitenkant uitziet – welke indruk je op je publiek maakt. Het belang hiervan erkennen, vergt een zekere ‘savoir vivre’, wereldwijsheid en zelfs beleefdheid. Dat zijn geen standaard Nederlandse kwaliteiten. Hier is het ‘doe maar gewoon’. Als we ons vergelijken met bijvoorbeeld Spanje en Italië, waar iedereen altijd en ongeacht de situatie, aandacht heeft voor hoe je eruit ziet, zijn we maar een onbehouwen en onverzorgd volkje.
‘Hoffelijkheid geldt in Nederland dikwijls als huichelarij’, zegt Yvonne van der Kroft in een artikel in de Volkskrant van 28 december 2013. ‘En dat is heel jammer, want hoffelijkheid versoepelt de omgang alleen maar.’ Van der Kroft is een etiquette-adviseur uit Wassenaar.
‘We zijn ‘sociaal onhandig’, vindt ze. ‘We vergeten onszelf goed neer te zetten.’ Ze geeft een voorbeeld uit haar eigen ervaring met zakenlieden. ‘Nederlandse zakenmannen zijn in staat om voor een zakendeal met Italianen hun mooiste maatpak aan te trekken, maar een half uur nadat de inkt van het contract droog is, lopen ze in het slonzigst denkbare toeristenkloffie door Florence. Dan staan ze in een shortje de David van Michelangelo te fotograferen. “Italianen vinden dat verschrikkelijk.” En Van der Kroft zelf eigenlijk ook. “Het leven is toch een performance.” Maar dat de hele wereld een schouwtoneel is, wil er bij Nederlanders meestal niet in, merkt ze tot haar spijt.
Niet alleen de wereld is een schouwspel, ook ‘de markt’ – in het bijzonder die waarin jouw bedrijf opereert. Hoe je je daarin laat zien, bepaalt voor een groot deel je succes.
Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!):