Heeft de organisatie waar je werkt een ik- of wij-cultuur? Gaan je collega’s vooral voor eigen succes of werken jullie samen naar een hoger doel? Culturen die zijn gericht op het individuele of het collectieve belang zijn te herkennen aan een aantal specifieke symptomen. Check hier waar die van jou staat.
Het is een dooddoener om te zeggen dat een hecht team beter presteert dan een groep zonder enige samenhang. Organisaties met een sterke interne cultuur, waar medewerkers nauw met elkaar samenwerken, zijn ook aantoonbaar meer succesvol dan die zonder zo’n sterke onderlinge loyaliteit. Dit is één van de manieren waarop een krachtig merk een organisatie beter laat functioneren, want met een heldere identiteit is het eenvoudiger om je mensen op één lijn te krijgen en te laten doorgroeien van team naar tribe.
Toch is het niet eenvoudig om zo’n wij-cultuur te realiseren. In veel b2b-bedrijven, met name die in de zakelijke en financiële dienstverlening, heerst een ik-cultuur. Dit zijn de bedrijven waar professionals werken die zijn gericht op de eigen carrière en hun werkgever zien als de zoveelste stap hogerop.
Voor grotere organisaties is het niet altijd eenvoudig om vast te stellen waar zij staat. Hieronder een aantal typerende kenmerken.
Verschillen tussen de ‘ik-’ en de ‘wij-cultuur’
IK-CULTUUR Individuele visie, doelen en ambities; één-op-één-relaties (diade); kennis wordt tactisch gebruikt. |
WIJ-CULTUUR Gedeelde visie, doelen en ambities; elkaar doorverwijzen en aanbevelen (triade); kennis wordt gedeeld. |
Kenmerken zijn o.m.:
|
Kenmerken zijn o.m.:
|
Sounds familiar? Zijn deze kenmerken herkenbaar in je eigen organisatie? We zijn benieuwd hoe dit bij jullie zit en wat dit betekent voor het functioneren van je organisatie.
Vragen of dit onderwerp of weten wat brandfabric voor jouw organisatie kan doen?
Stuur een mail of bel (026) 202 2620.
Delen = lief
Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!):