Content marketing is de marketingtechniek van het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content om duidelijk gedefinieerde doelgroepen te boeien en betrekken bij je bedrijf. Simpel gezegd: praten zonder iets te verkopen; eerst iets waardevols geven, om eventueel later iets terug te krijgen. Het is ‘permission-based’ en gaat uit van de behoeften van je klanten.
Hoe kun je als b2b-bedrijf een duurzame relatie opbouwen met klanten en prospects en het vertrouwen kweken waarnaar zij op zoek zijn? Alleen vertellen wie je bent en wat je doet is niet voldoende. Met content marketing geef je informatie waar je klanten echt wijzer van worden en die hen helpt hun werk beter te doen. Dat doe je langdurig en regelmatig. De gedachte hierachter is dat, als we voortdurend en consistent waardevolle informatie geven, we uiteindelijk worden beloond met aandacht, loyaliteit en uiteindelijk een transactie. Content marketing is dé manier om ‘brand awareness’ te kweken, leads te genereren, klantloyaliteit te laten groeien en jezelf te presenteren als ‘thought leader’.
En het werkt. Maar content marketing is een lange termijn-investering en vergt veel tijd en inzet van de content managers. Daarom moet je slim omspringen met je beschikbare content om ‘voortdurend en consistent’ die informatie te kunnen blijven geven. Hergebruik van content is hierbij het sleutelwoord. Dat betekent: content in verschillende formaten aanbieden, combineren tot nieuwe vormen, opknippen in kleine stukjes, enz. Zo kun je een artikel gebruiken in social media; samen met andere verzamelen tot een whitepaper; als bron gebruiken van een infographic (die je op Facebook laat zien) of het onderwerp maken van een webinar.
Durf hierbij verrassend te zijn, dat levert veel meer resultaat op. Een casestudy kan tekst met wat foto’s zijn, maar ook een stripverhaal; een whitepaper kan ook in de vorm van een webinar worden gepresenteerd, kies een humoristische insteek bij een droog verhaal, enz.
Content kan op veel manieren worden aangeboden. Een klein overzicht van technieken, die je naar believen kunt combineren:
- Blog (ruimte voor opinie, ‘kijkje in de keuken’ en nieuws niet gerelateerd aan dienstverlening)
- Nieuwsartikelen (zelf geschreven of geaggregeerd vanuit andere media)
- E-mail nieuwsbrief (inhoud komt van elders)
- Case-studies (Praktijkverhaal waarin je laat zien hoe je bedrijf een herkenbaar probleem heeft opgelost)
- Video’s (op dit moment erg populair)
- Webinar/webcast (live online presentatie met interactive elementen, zoals een poll en V&A achteraf; deze regelmatig en op vaste tijdstippen geven)
- Onderzoeksrapport (op basis van eigen onderzoek of desk research)
- E-book (te lezen op smartphone of tablet)
- Infographics (complexe problemen visueel vertalen)
- Landingpage of microsite (om een specifiek onderwerp uit te diepen)
- Online community of discussieforum (laat klanten en prospects met elkaar praten; een mooi voorbeeld is Deloitte Debates)
- Testimonials en klantverhalen (zelfstandig of als onderdeel van een case-studie; eventueel verzameld als micro-site of landingpage)
- uiteraard social media, m.n. LinkedIn, Twitter en Facebook (ideaal voor hergebruik en referrals)
- Instructie-video’s (handleiding, support)
- Whitepaper (eventueel gebaseerd op een moment in het jaar of inspelend op actualiteit)
- Online tests en (reken)hulpmiddelen (met onmiddellijk resultaat!)
- Mobiele apps (eventueel locatie-gebaseerd)
Content marketing hoeft weinig geld te kosten. Je schrijft immers over het onderwerp waar jij alles van weet. Het kost wel veel tijd, zorgvuldige planning en enig uithoudingsvermogen.
Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!):