De boodschap waar onze klanten en toehoorders tijdens workshops het meeste moeite mee hebben, is: ‘Je product of dienst geeft je onvoldoende onderscheidend vermogen. Daarmee kun je je niet positioneren’ Als je wilt opvallen in je markt, kun je het maar beter niet hebben over hoe waardevol je dienst is of innovatief je product. Wil je eruit springen en de juiste snaar bij je klanten raken, dan zul je persoonlijkheid moeten tonen.
brandfabric specialiseert zich in positioneren in de b2b en de zorg. We werken voor bedrijven en organisaties in de (zakelijke) dienstverlening – denk aan financiële en juridische dienstverlening, advies- en coachingbureaus, onderwijs- en onderzoeksinstituten en veel instellingen op het gebied van maatschappelijke zorg en hulpverlening. Organisaties waar het om de inhoud gaat en waar hoogopgeleide deskundigen specialistische diensten ontwikkelen.
Veel van hen hebben nog steeds moeite ‘zichzelf te verkopen’. ‘Het gaat toch om de kwaliteit van onze dienstverlening!’ horen we ze verontwaardigd roepen. Marketing kan natuurlijk nooit jouw goede product, service of dienst vervangen. Daar is het niet voor bedoeld. De kwaliteit van je product of dienst is altijd basisvoorwaarde voor succes.
Maar de werkelijkheid is: klanten kiezen zelden op basis van alleen productkenmerken. Ze kunnen die vaak niet eens beoordelen, omdat ze daarvoor de kennis of motivatie missen – zeker als je bedrijf specialistische (advies)diensten biedt. Jouw inzet, betrokkenheid en klantgerichtheid leren ze pas kennen als ze met je werken, maar zover is het nog niet.
Marketing gaat over jouw organisatie anders zien: niet van binnenuit als maker en aanbieder, maar van buitenaf als marktpartij. Als bedrijf dat in een publieke arena actief is, waar mensen zijn die kiezen uit verschillende aanbieders en dat doen op basis van herkenning en vertrouwen. ‘Merk’ en positioneren gaat over afstand nemen van de inhoud van je vak; een stap achteruit doen en van buitenaf naar jezelf kijken zoals je klanten zouden doen.
Als marktpartij word je omringd door uw concurrenten. Je denkt: ‘Ik zit goed, want ik heb een geweldig product en ben deskundig, professioneel, betrokken en klantgericht.’ Maar je bent omgeven door andere bedrijven, die ook een geweldig product hebben en deskundig, professioneel, betrokken en klantgericht zijn. Aan de buitenkant (lees: adviseur, beurs, folder en website) lijken jullie allemaal hetzelfde.
Als ze je niet kennen, waarop kunnen ze hun oordeel en keuze baseren? Hoe kun je opvallen tussen de rest? De vraag die je met je merk kunt beantwoorden is: hoe geef je jouw doelgroepen een reden om voor jou te kiezen? Een klik met hen te maken zodat ze zeggen: ‘Ja, dat is een goede club, die vertrouw ik. Daar wil ik meer van weten.’?
Dat kan door een persoonlijkheid in jouw markt te worden; door te laten zien wie je bent. Merk betekent jouw bedrijf als een persoon zien en je in de markt als persoon te gedragen.
Waarom? Omdat mensen relaties aanknopen met andere mensen, nooit met producten of diensten. Als je je gedraagt als persoon, met een uitgesproken karakter en bijbehorend gedrag, word je herkenbaar. Herkenning leidt tot een emotionele reactie en dat is waarnaar je op zoek bent.
Jouw merk laat de persoonlijkheid van je organisatie op een duidelijke, consistente en herkenbare manier zien. Niet omdat je product of dienst onbelangrijk is, maar omdat mensen niet kiezen op basis van productkenmerken maar op basis van vertrouwen. En dat is waar klanten behoefte aan hebben, als ze een belangrijke keuze maken. Jouw merk is het teken van vertrouwen waarmee ze het aandurven met je organisatie in zee te gaan. Zijn ze eenmaal zover, dan heb je alle gelegenheid om te laten zien hoe geweldig jouw product of dienst eigenlijk is.
brandfabric helpt jouw organisatie zich te ontwikkelen tot een merk: from business to brand. Wil je meer weten over onze aanpak? Bel ons: (026) 202 26 20 of mail ons.
Delen = lief
Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!):