De directeur kijkt even met een frons naar zijn collega’s. De workshop ging toch over de merkstrategie van zijn bedrijf? Moeten ze hier nu echt gaan tekenen en kleien? Wij denken van wel. Want creatieve oefeningen helpen je bij het sneller, duidelijker en doordachter maken van beslissingen. We maken dan ook graag gebruik van storyboarding, klei of tekenoefeningen tijdens onze workshops.In dit artikel lees je waarom.
Het helpt wanneer men informatie moet versimpelen en verduidelijken. Zeg nu zelf: je kunt uren praten over wat het merk van jouw bedrijf allemaal zou moeten of kunnen betekenen. Probeer dat dan in één of een paar beelden uit te drukken. Tot de essentie komen is dan de opdracht!
Omgaan met een informatie overload
Bij workshops, kennissessies of cursussen krijg je in korte tijd heel veel informatie op je af. Je hebt een manier nodig om die informatie te ordenen. Een creatieve oefening helpt je daarbij.
Beter onthouden
Behalve de informatie ordenen, kun je deze ook beter onthouden door creatief bezig te zijn. Bijvoorbeeld door tekeningetjes te maken terwijl je naar iemand luistert (‘doodlen’). Onderzoek van het Journal of Cognitive Psychology wijst uit dat je er 29% meer informatie door onthoudt.
Intens gefocust raken
Een creatieve activiteit helpt je ook om je beter te focussen op de materie. Het zit ’m eigenlijk al in het woord ‘activiteit’. Waarbij lezen of kijken passieve bezigheden zijn waarbij je gedachten snel kunnen afdwalen, zul je je bij een nieuwe creatieve activiteit juist concentreren.
Boodschap versimpelen
Misschien kan je in prachtige volzinnen met moeilijke woorden uitleggen waar je bedrijf voor staat. Maar voor een merkstrategie kan en moet die boodschap simpeler. Probeer het eens uit te leggen zonder woorden, met een plaatje of in klei. Je zult zien: de essentie is wat over blijft.
Activeert je hele brein
Je klanten beoordelen je merk niet alleen op rationele kwaliteiten. De sterkste merken spelen juist in op emotie. Daarom zou het zonde zijn om bij een brainstorm over merkstrategie alleen op de ratio in te zetten. Door creatieve oefeningen activeer je je gehele brein, daardoor ben je in staat om beter uit te leggen wat je bedoelt, ook de emotionele aspecten.
Iedereen kan het
Een belangrijk misverstand is dat je ‘goed’ moet zijn in tekenen, knutselen, kleien etc. om mee te doen aan creatieve activiteiten. Maar het gaat er niet om wie esthetisch het mooiste poppetje op papier zet, de oefeningen zijn alleen maar een hulpmiddel in je denkproces. Al maakt iemand – even gechargeerd – een spuuglelijk knutselgedrocht, misschien helpt het idee erachter wel tot een spectaculaire merkstrategie.
Zet aan tot actie
In deze tijd van internet en smartphones ‘verdwijnt’ veel van wat we doen in de cloud of op een harde schijf. Daarom is het fijn om weer even met je handen bezig te zijn. Je hebt fysiek resultaat van je werk, het geeft een goed gevoel. Bovendien merken we bij veel deelnemers dat het ze helpt om het getekende of geknutselde in de praktijk te willen brengen. ‘Als ik het kan bedenken en uittekenen, kan ik het ook doen.’
Knutselen aan je merk: dit is waarom
Benieuwd waar al die creatieve bezigheden uiteindelijk toe kunnen leiden? Wij hebben een e-book geschreven over de kracht van een sterk merk. Je leert ermee hoe je als bedrijf de strijd om aandacht wint.
Delen = lief
Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!):