2012- brandfabric style

Ook het tweede jaar van brandfabric sluiten we met groot succes af. Het was een jaar met strategische merktrajecten die (gelukkig!) veelal uitliepen op creatieve vertaling. Van: ‘Wie ben je als organisatie?’ tot en met: ‘Hoe ziet dat er nou in de praktijk uit?’.

We begonnen het jaar met twee parallelle merktrajecten, één bij Autodesk-dienstverlener CADMatch en één bij zorgverlener MEE Gelderse Poort. Lekker anders en lekker gevarieerd: met onder meer brandstory-workshops en propositie-sessies hebben we beide klanten een fantastisch uitgangspunt gegeven voor hun merk. En met interne branding-workshops hebben we hun medewerkers geholpen ambassadeur te zijn van hun eigen organisatie.

Materialen interne brandingAl snel werden we gevraagd om bij zorginstelling Middin (voorheen Steinmetz de Compaan) een voorstel te doen. Zij hadden jarenlang consultants over de vloer gehad die dikke rapporten schreven over de strategische branding van Middin. Stapels papier en na al die tijd nóg geen praktische uitvoering. Wij onderwierpen deze rapporten aan onze standaard-methodiek. Daarna zetten we, samen met het Centraal Beraad van Middin, een praktisch uitvoerbare strategie uit. Op dit moment zijn we aan de slag met de eerste fase van een regionale publiekscampagne. Deze gaat in januari/februari 2013 live in de regio Rijswijk, Den Haag en Rotterdam. Spannend!

En in april was het eindelijk zover: het brandingtraject bij DHL Express ging van start. Met de knallende muziek van Steppenwolf’s ‘Born to Be Wild’ op de achtergrond, begonnen we onze serie van drie dagen workshoppen in Maastricht. Een enthousiast internationaal team en dus onze methodiek vertaald en gepresenteerd in het Engels. No problem. De laatste workshop sloten we af met bezoek van klanten; zij gaven inzicht in hoe zij het merk van OTC beleven. Het complete verhaal van DHL OTC hebben we ergens anders beschreven.

Opvallend (én veelbelovend!) is dat klanten die voor een uitvoerende klus, zoals een website, aankloppen, toch eerst voor een merktraject kiezen. Dat gebeurde bij agro-architecten Rombou, onderwijs-dienstverlener Merces en automotive-vernieuwer VSE. Logisch: als je een website gaat vullen, zijn vragen als ‘Wat wil je over je bedrijf vertellen?’, ‘Tegen wie praat je eigenlijk?’ en ‘Wat wil je publiek van jou weten?’ relevant. Deze vragen worden allemaal in onze praktische workshops beantwoord. Deze klanten krijgen nu een strategisch onderbouwde website met inhoud die voor hun doelgroep relevant is. En ze zijn in staat hun onderscheidende persoonlijkheid met overtuiging te etaleren.

In het najaar werkten we aan een merktraject en creatieve vertaling voor een start-up in de sociale werkplaatsvoorziening. De Meewerkers is een uitdager die in deze gesubsidieerde wereld een frisse wind van positieve en menselijke zakelijkheid laat waaien. Een prachtige visie die een goed brandingverhaal verdient!

We sluiten het jaar af met afspraken voor twee merktrajecten – bij nieuwe klanten, aanbevolen door bestaande klanten. Een mooier bewijs van het succes van onze werkwijze kunnen we niet verzinnen. Deze trajecten gaan in januari 2013 van start. De campagne van Middin gaat binnenkort live. En we gaan door met een aantal campagnes voor bestaande klanten. Kortom: volop oud en nieuws. We will keep you posted.

Aan al onze friends en fans: een fantastisch 2013 gewenst!!!