Af en toe betekent een rebranding ook een nieuwe bedrijfsnaam. En uiteraard heeft een nieuw bedrijf altijd een nieuwe naam nodig. Hoe pakken we zoiets aan? Tegenwoordig is het knap lastig een toffe naam te bedenken waar ook nog een URL voor beschikbaar is.
Vaak zijn de URL’s van korte en krachtige namen of in gebruik of opgekocht door internetbureaus en vragen ze daar mega bedragen voor. Dat is op zich niet erg als je weet dat je je investering dubbel en dwars teruggaat verdienen met je website en die specifieke naam. Maar voor de meesten van onze klanten is een URL het dat niet waard.
We moeten dan creatief aan de slag! Want ze zijn er echt nog wel, die supertoffe namen die precies bij jouw bedrijf passen. Je moet alleen wel buiten de gebaande paden durven kijken.
In 6 stappen de aanpak:
Stap 1: Leg een basis
Weet wie je bent als bedrijf en hoe je je positioneert of wilt positioneren. De basis van elke bedrijfsnaam zit in die identiteit. We merken dat die bedrijven die hun naam baseren op wat ze doen in plaats van wie ze zijn of wat ze in hun markt betekenen, daarop terugkomen. Na verloop van tijd horen we dat de naam “te plat” is, “dekt de lading niet meer” of “zegt niets over ons of over onze oplossing”. En dat is zonde want je hebt er ondertussen wel tijd en geld in geïnvesteerd. Dan komt een rebranding met naamcreatie om de hoek kijken!
Stap 2: Associaties op de basis
Als je stap 1 eenmaal helder hebt kun je gaan nadenken welke thema’s of associaties je kunt bedenken bij je identiteit en/of positionering. Doe een brainstorm met elkaar, of individueel, en pin jezelf nog niet vast aan het vinden van “namen”. Het gaat eerst om een uitgebreid palet te creëren waar je op kunt voortborduren.
Stap 3: Werk de associaties verder uit
Kom samen en ga de eerste associaties na om die verder uit te werken. Stel dat “ondernemerschap” een thema is; werk deze verder uit naar welke aspecten van ondernemerschap daarbij horen. Gaat het om het doorzetten of juist vrijheid in het ondernemerschap? Ook daar weer doorwerken met allerlei associaties die daarbij horen. Bijv.: is sport daar een goede verbeelding van en welke dan; of juist kennis, dus boeken, schrijven en leren? Enz.
Stap 4: Naam types
Nu kun je gaan nadenken over het type naam dat jullie eventueel ligt. En natuurlijk de mogelijkheden onderzoeken die er zijn. De types zijn:
- Nieuw gevormd – verzonnen namen die geen betekenis hebben, kunnen wel komen van echte woorden
- Samengestelde naam – namen die twee woorden combineren of gelinkt zijn met &
- Echte woorden – namen die als woord in een woordenboek voorkomen
- Zelfstandig naamwoord – namen van personen of plaatsen
Je maakt je pool van namen nog groter als je alle associaties uit stap 3 uitwerkt naar meerdere types van namen. Wil je juist al convergeren i.p.v. divergeren probeer de types dan juist te beperken.
LET OP:
Tijdens elke stap zullen er namen boven komen borrelen die wellicht de winnaar kunnen zijn. Zorg ervoor dat je deze altijd vastlegt. De breinen van iedereen die mee doen zijn nu in overdrive creativiteit aan het ontsluiten. En het is vaker gebeurt dat iemand een geweldige naam had bedacht, op een onhandig moment, die vervolgens niet meer boven water kwam. Dus ook als je onder de douche staat of midden in de nacht wakker wordt met een idee, zorg ervoor dat je tijdens dit proces altijd pen en papier of je telefoon in de buurt hebt om ze op te schrijven.
Stap 5: De shortlist en URL-check
Als jullie een lange lijst hebben verzameld wordt het tijd om de beste eruit te plukken. Ga nu ook kijken of er URL’s beschikbaar zijn van die namen. Soms is een URL niet meer beschikbaar maar ook niet in gebruik. Je kunt dan overwegen om iets aan de naam toe te voegen zodat je wel een geschikte URL hebt. Dit heeft niet de voorkeur maar in noodgevallen een uitweg. Van het bedrijf XIXO (waar wij de rebranding na fusie voor hebben gedaan) was de URL xixo.nl al geclaimd en te koop. Gelukkig hebben we deze voor een prima prijs kunnen kopen. Stel dat dat niet zo was hadden we alsnog de URL xixo-it.nl kunnen overwegen. Dit kan een tussenstap zijn terwijl je verder in onderhandeling gaat of als alternatief.
BONUS: neem de bijgaande checklist door en zie of er je een toffe bedrijfsnaam hebt weten te bedenken!
Stap 6: Eerste juridische check
Begin met een google zoekopdracht. Dan kunnen in ieder geval de eerste belangrijkste wel/niet bruikbare namen worden afgevinkt. Vervolgens check of de namen op de shortlist niet al juridisch geregistreerd zijn door een ander bedrijf. Niet alle bedrijven weten dat ze hun merknaam kunnen registreren. Bedenk dan ook alvast of een registratie in heel Europa nodig is of alleen de Benelux voldoende is voor de groeidoelstellingen van het bedrijf. De eerste is natuurlijk prijziger dan de tweede. Een internationale inschrijving is natuurlijk ook mogelijk.
Je kunt zelf een eerste check doen via: https://www.boip.int/nl/merkenregister
Let op: Soms is een naam al in gebruik maar is hij nog steeds prima bruikbaar. Zo hebben we bijvoorbeeld de naam XIXO bedacht voor een ICT-dienstverlener (zie ook hierboven). Deze naam was in gebruik door een Portugees of Spaans meubelbedrijf. Compleet ander land en compleet andere dienstverlening. Na een check met onze merken-jurist kregen we groen licht om de naam te claimen. Vervolgens hebben we die natuurlijk ook direct in de Benelux voor tien jaar juridisch vast laten leggen. Dan kan geen andere dienstverlener binnen hun sector in de Benelux gebruik maken van de naam XIXO.
Stap 7: Maak de keuze
Zorg dat je in ieder geval 2 namen over houdt die beide “de nieuwe naam” kunnen worden. Mocht er één afvallen voor welke reden dan ook, hoef je niet opnieuw te starten. Laat de naam vervolgens registreren door een merken-jurist en claim direct de URL(s).
Gefeliciteerd je hebt nu een nieuwe naam!
Inspiratie opdoen? Hieronder lees je meer over een aantal van onze rebranding met naamcreatie praktijkvoorbeelden:
Ook benieuwd naar hoe uniek jouw organisatie, bedrijfsnaam en merk zijn? Laat het ons weten en we komen vrijblijvend een inspiratiesessie houden. Neem contact op via mail of bel (026 202 2620).
Delen = lief
Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt een cadeautje in je mailbox, ons e-book “Merk het geheime wapen”: