In je organisatie is focus belangrijk. Als je weet waar je heen wilt kan je je hele organisatie gaan inzetten om dat te bereiken. Een van de beslissingen die je moet nemen is bepalen wat de reputatie van jouw bedrijf in jouw markt moet zijn. Met andere woorden welke positie wil je innemen in de hoofden van je publiek?
Dat is waar positioneren om de hoek komt kijken. Uiteindelijk moet je positie, je merk, je gaan helpen de bedrijfsdoelen te realiseren. Een sterke merkpositie is, kort samengevat, wie je bent, waar je voor staat en hoe je gezien wilt worden door alle stakeholders (je publiek) in alle verschillende manieren waarop ze in contact met je organisatie komen.
De drie belangrijkste elementen bij positioneren zijn:
Authenticiteit
De positionering die je kiest moet passen bij wie je echt bent als organisatie. Het is bijna onmogelijk in deze tijd van sociale media en transparantie je iets anders aan te meten dan wat je echt bent. Je positionering is een reflectie van wie de organisatie echt is, waar hij in gelooft en waar hij voor staat. De waarden en motivaties van het bedrijf die voelbaar zijn in de cultuur. Authentiek zijn is veel makkelijker dan je anders voor doen dan je bent.
Relevantie
Naast het echt zijn, wil je dat je positionering relevant is voor je publiek, stakeholders, prospects, klanten en zeker ook (nieuwe) medewerkers. Als de positionering niet aansluit bij de ander heb je er niet zoveel aan. Die relevantie speelt zich af op verschillende niveaus: van de emotionele klik tot en met de concrete oplossing op een vraag. Met merkpositionering speel je in eerste instantie in op de emotionele klik. Vandaar ook dat positionering met persoonlijkheid, waar we al eerder over schreven, belangrijk is, daar zit die klik. Daarnaast wil je natuurlijk dat je producten en diensten aansluiten bij waar de klant behoefte aan heeft. Bij onze klanten zit dat meestal wel goed.
Differentiatie
Authentiek en relevant zijn is nergens zonder differentiatie. Hoe is jouw organisatie anders? En dan bedoel ik ook echt anders. Hier kan je het verschil maken en de argumenten geven waarom jij beter bent dan de ander. Waarom er voor jou gekozen moet worden en niet de ander. Bij differentiatie ga je het verschil echt merken wanneer de intentie die erachter zit echt is. Hoever ben je bereid te gaan om de eerlijkste, snelste, veiligste, meest verbonden, gedisciplineerde, leukste etc. te zijn? Hoever ben je bereid te gaan om echt tijd en aandacht te besteden aan je identiteit en ambitie? Als de hele organisatie doordrongen is van en de ruimte krijgt voor positioneren ga je het verschil merken. En de buitenstaander ook.
Conclusie
Waar sta je voor? Waar wil je om bekend staan? Waarom zou men van jouw organisatie diensten/producten afnemen en niet van die ander? Waarom zou men bij jou willen werken? Waarom zou een prospect bereid zijn meer te betalen dan voor een concurrent?
De antwoorden op die vragen brengen je merk tot leven en zijn de ingrediënten van je positionering. Dit moet natuurlijk niet alleen door de marketingafdeling worden uitgedragen maar zal moeten worden geleefd in de hele organisatie. Van de dagelijkse praktijk tot en met de beslissingen op directieniveau. Alleen zo zal je gaan opvallen en de medewerkers en klanten die bij jouw organisatie passen vinden en binden.
Hulp nodig bij het positioneren van jouw organisatie? Laat het ons weten en we komen een keer vrijblijvend laten zien hoe we dat met een praktische en snelle werkwijze aanvliegen. Neem contact op via mail of bel (026 202 2620).
Delen = lief
Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt een cadeautje in je mailbox, ons e-book “Merk het geheime wapen”: