Kleur en merk

Wanneer we aan de slag zijn bij een klant voor een kleine of grote rebranding, komt uiteindelijk de keuze voor kleur aan bod. We krijgen dan vaak de vraag: “Is er een kleur die mensen zal overtuigen om met ons zaken te doen?” Zoveel mensen, zoveel wensen. Oftewel voorkeuren en associaties met kleur zijn per persoon verschillend. Zo kijken wij dan ook naar de kleurenkeuze voor onze klanten. Conclusie: kies je kleur op basis van de persoonlijkheid van je merk en niet wat je denkt dat een ander ervan vindt.

De psychologie van kleur

Credit: Meletlo360 (Klik op het plaatje voor een grote versie)

Er zijn ontelbare blogs, artikelen en onderzoeken gedaan naar het effect van kleur. En ja natuurlijk doet het wat voor je merk. Tegelijkertijd kan dat zo enorm variëren per persoon dat het bijna onbegonnen werk is om een precies passende keuze te maken. Met andere woorden: het idee dat een bepaalde kleur een specifieke reactie oproept is onzin! Een associatie hebben bij een kleur kan ik me eerder iets bij voorstellen.

Jouw eigen kleur bepalen

Punt is dat je, ondanks die associaties, je de kleuren vanuit het merk moet laden. Neem het voorbeeld van UPS die bruin gebruikt. Met bruin alleen heb je niet direct hele positieve associaties. Maar deze kleur is in hun markt (denk aan DHL en FedEx) onderscheidend. UPS legde zelfs nog de nadruk op de kleur met de zin “What can brown do for you” (slogan van 2002 t/m 2010) om zo deze herkenbare kleur te laden als passend bij een dienstbare partij die zich servicegericht opstelt.

 

Onderstaand overzicht geeft een mooie indruk van merken en het gebruik van kleur.

Credit: The logo company (Klik op het plaatje voor een grote versie)

Merkbeleving en kleur – pick a color and own it!

De relatie tussen gewenste merkbeleving en de kleuren die we gebruiken voor een nieuwe huisstijl, kan uiteindelijk alle kanten op gaan. Zoals elk merk unieke en diverse merkwaarden heeft, kunnen de kleuren dat ook zijn. De keuze zal mede afhankelijk zijn van de persoonlijkheid van het merk, de (nieuwe) naam, wat het beste past bij het creatieve concept en onderscheidend is in de markt.

Hieronder een voorbeeld van hoe dat in de praktijk werkt met merkwaarden:

Rood/dieprood/dieproze: voor pro-activiteit, passie, innovatie, daadkracht, zelfbewust zijn

Blauwe tinten: voor de aanwezige kennis en ervaring; analytisch en betrouwbaar.

Goud/geel: voor de warmte, empathie, energie en plezier.

Zelfs met een toegespitst palet van kleuren kan je een enorm assortiment creëren: door lichte en donkere varianten van de kleuren te gebruiken, kleuren te mengen etc. Hoe voller en dieper de kleuren des te krachtiger en uitgesproken ze overkomen.

Zo zie je maar dat er waanzinnig veel mogelijkheden zijn en ze zijn allemaal goed. Als je het consistent en consequent toepast. Maak het je eigen en etaleer datgene waar je het meest trots op bent en/of wat het meest onderscheidend is voor de persoonlijkheid van jouw organisatie. Dan zit je altijd goed. Pick a color and own it!

B2B brands en kleur

Wat opvalt in het kader van kleur en merk, is dat er in de B2B veel met blauw wordt gewerkt. Dat heeft vast wat te maken met betrouwbaar willen overkomen. Maar zeg nou zelf als het complete plaatje er professioneel en verzorgd uit ziet, stijgt dat niet boven het kleurgebruik uit? Ik zou expres een onderscheidende kleur kiezen in de markt om hiermee mijn uniciteit te etaleren.

Kortom

De keuze voor kleur bij het merk moet bij de persoonlijkheid van het merk passen, uniek zijn in de markt en de lading dekken die jij eraan wilt geven. Beperk je zeker niet tot de kleuren die men gewend is in je markt of kleuren waarvan jij toevallig denkt dat ze mooi zijn of verwacht dat een ander daar iets mee heeft. Geef er zelf de betekenis aan die je voor ogen hebt.

Ook benieuwd naar hoe uniek jouw organisatie, kleurkeuze en merk zijn? Laat het ons weten en we komen vrijblijvend een inspiratiesessie houden. Neem contact op via mail of bel (026 202 2620).

Delen = lief

Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt een cadeautje in je mailbox, ons e-book “Merk het geheime wapen”

    Voornaam

    Achternaam

    Jouw e-mail