‘Jullie gebruiken wel veel Engels in jullie presentatie’, of: ‘Het doet wel erg Amerikaans aan, wat jullie doen.’ Deze opmerkingen krijgen we vaak te horen tijdens het plus delta-moment aan het einde van onze workshops. Hier kunnen deelnemers ons vertellen wat ze van de workshop vonden. Plus betekent: ‘Wat ging er goed? en delta ‘Wat kon er beter?’ Inderdaad: Amerikaans, met een positieve benadering (Nederlands zou zijn: ‘Wat ging er niet goed?’). Deze Amerikaanse insteek is voor ons vanzelfsprekend. We gaan daar dan ook graag weer naar toe.
Ja, we geven het ruiterlijk toe: wij hebben een Amerikaanse aanpak. Onze werkwijze is doordrongen van Amerikaanse waarden:
- positieve insteek: niet: ‘ja, maar…’ wel: ‘ja, en…’. Focus op kansen en de toekomst; niet op de beperkingen van het hier en nu; durf te dromen en jezelf een big hairy audacious goal te stellen;
- het kan altijd beter; iedere organisatie kan en moet zich ontwikkelen from good to great; neem geen genoegen nemen met goed, kies voor geweldig!
- de klant is écht koning; de service van veel Nederlandse bedrijven is bedroevend slecht – hier kunnen we een voorbeeld nemen aan de eindeloze service van veel Amerikaanse bedrijven;
- en: jezelf onderscheiden werkt echt! Steek je kop boven het maaiveld uit! Vooral in de conservatieve Nederlandse business to business liggen gouden kansen voor bedrijven die zichzelf echt durven laten zien: zij vallen direct op.
Deze Amerikaanse aanpak heeft natuurlijk te maken met ons vakgebied. Branding gaat over onderscheidend vermogen en positionering. Iedere organisatie met klanten bevindt zich in een markt. Je daarin onderscheiden doe je door jezelf te upgraden van business naar brand. Dit geldt niet alleen voor commerciële bedrijven, ook voor non-profit organisaties en zelfs overheidsinstanties. In Nederland is dit nieuw; Amerika loopt hier zeker zo’n 10 jaar op ons vooruit.
Wat ook een grote rol speelt is, dat ik er meer dan 10 jaar heb gewoond, gestudeerd en geleefd. Ons referentiekader is dáár. Als wij inspiratie opdoen, lezen we Amerikaanse boeken, surfen we naar Amerikaanse websites en kijken we naar Amerikaanse merken en hoe zíj het doen. Ons favoriete voorbeeld is Zappos, een waarde gedreven organisatie die in korte tijd marktleider is geworden door zich van binnen naar buiten te profileren.
Touch base
Deze week ga ik weer terug naar mijn oude university in Boston, waar ik 10 jaar geleden mijn MBA in Brand Strategy en Marketing Leadership heb gehaald. Hier is het allemaal begonnen. Een belangrijk moment tijdens mijn studie was een opdracht om de positionering van cosmeticaconcern Estée Lauder en haar brand architecture te onderzoeken bij het bedrijf zelf. Daar heb ik één van de brandfabric-uitgangspunten opgedaan: een brand ontstaat vanuit een sterke identiteit die van nature bij de organisatie past. Het is goed om van de consumentenmarkt te leren, in het bijzonder de cosmetica. Zij zijn immers voorlopers op het gebied van brand strategy. Dit inzicht passen we toe op al onze klanten.
Dit project heeft er ook voor gezorgd dat ik nog een jaar lang in New York heb gewerkt voor een cosmetica joint venture van twee grote internationale retail en cosmetica-giganten. Zoals veel New Yorkers had ik twee banen om mijn dure appartement in Manhattan te kunnen bekostigen. Hard werken en dan ook extra genieten van de momenten tussendoor. Veel in Central Parc lopen en afpreken met vrienden voor cocktails wanneer dat maar kon.
Een ander project waar ik me toen mee bezighield, was een compleet plan voor de introductie van een nieuw merk: een city guide van New York voor de jonge, moderne vrouw. De guide was gebaseerd op de personages van Sex & the City, de populaire televisieserie die zich afspeelde in New York. Elk personage had haar eigen typische persoonlijkheidskenmerken. Het concept van het boekje was, dat iedere vrouw die New York bezocht, zich kon identificeren met één van deze personages. Zo kon ze dan New York ervaren als native. Zonder voor aap te staan naar de coolste clubs en bars waar de hip & cool zich bevinden.
Tien jaar na mijn afstuderen is het tijd voor een reunion. Collega MBA graduates van over de hele wereld komen samen om deel te nemen aan activiteiten georganiseerd door Boston University. Ik verheug me erop, mijn oude room mates en team mates weer eens te zien. Het is niet alleen maar wining and dining, hoor. Ik ga ook lekker bijspijkeren in één van mijn oude klaslokalen.
Waar ik het meest naar uitkijk, is me weer helemaal onderdompelen in de Amerikaanse cultuur van customer excellence en brand engagement. 😉 Veel hiervan gaan we bij brandfabric weer gebruiken, zodat wij onze klanten een giant leap kunnen laten maken.
Stay tuned!