2014 was voor ons verreweg het meest succesvolle jaar, waarmee we de opwaardse trend stevig doortrekken. Strategische trajecten bij grote (DSM) en middelgrote MKB-bedrijven, klanttevredenheidssessies bij de zakelijke tak van de Rabobank en een groot aantal uitgebreide creatieve projecten naar aanleiding van nieuwe positionering: never a dull moment. Hieronder een greep uit ons portfolio.
Compleet nieuw!
Voor veel van onze klanten is een hernieuwde positionering reden om de complete huisstijl om te gooien, vaak zelfs om een nieuwe naam te kiezen. Voor deze nieuwe gezichten hebben we dan ook bedrijfsnaam, pay off, huisstijl en marketingcampagne verzorgd.
XIXO
ICT dienstverleners Prevent-IT en NetEyes gingen per 1 januari 2015 samen onder de naam XIXO. XIXO is een kennisorganisatie en levert ICT-specialisten aan MKB-ondernemingen, gemeentes en instellingen. Het bedrijf uit Nieuwegein positioneert zich in deze competitieve markt als high end-aanbieder, die ICT als een beslissende schakel in het bedrijfsproces ziet. Omdat XIXO een organisatie is van unieke, kleurrijke en soms eigenwijze professionals, hebben we een huisstijl ontwikkeld die deze rijkdom laat zien en waarin deze mensen een grote rol spelen.
Digital Masters
Voor online marketingbureau en Hubspot-adviseur Digital Masters (voorheen Ulysses Consulting) ontwierpen we een visuele stijl die Digital Masters laat zien als modern, urban en uitsproken bedrijf with an attitude. Het gebruik van digitale lingo maakt een belangrijk deel uit van deze stijl.
Fortado
Franchise-organisatie De Telecom Adviseur werd na een bewogen strategische fase omgedoopt tot Fortado. Zoals uit de naam al blijkt, is ‘krachtig’ een kernwoord in dit merk. Voor deze franchise van ervaren rotten in dit vak, die exact weten waarover ze het hebben, maakten we een visuele stijl die precies uitdrukt wat zij voor hun klanten kunnen betekenen.
Metanova
Organisatie- en procesadviseurs HB Consultants werd MetaNova. Als relatief klein bureau met een groot verhaal, ontwikkelden we een marketing-strategie passend bij een challenger-brand. Belangrijk onderdeel van dit merk is het op losse schroeven zetten van vastgeroeste ideeën en gewoontes in organisaties, m.n. in de zorg. Door informatiestromen te analyseren, komt MetaNova tot een enorme versimpeling in benodigde documentatie en werkprotocollen. Hierdoor werken de mensen op de werkvloer slimmer, prettiger en met meer invloed op hun eigen werksituatie.
Nieuwe huisstijlen gebaseerd op identiteit en ambitie
Newasco
Newasco is een coöperatie van wasserijen die zich richt op zorg, horeca en bedrijven. Vanaf vorig jaar waren we al bezig met een positionering die beter bij de warme identiteit van het bedrijf past. Nu was de tijd gekomen om dit ook in de uitstraling zichtbaar te maken. Per oktober is de nieuwe huisstijl live gegaan en gepresenteerd aan de buitenwereld. We zijn ook betrokken geweest bij de marktintroductie van een innovatie: de Newid, een RFID-chip speciaal geschikt voor gebruik in kleding en bestand tegen jarenlang wassen en drogen.
Open Circles Academy
De restyle van Open Circles Academy waarmee we in 2013 een begin hadden gemaakt, werd in 2014 verder uitgerold. Niet alleen website, ook de aankleding van de events (2-3 daagse bijeenkomsten met soms ruim 1.500 bezoekers) en alle opleidingsmateriaal werden opnieuw ontworpen. Ook werden we betrokken bij speciale projecten zoals de website van Open Circles Foundation (waarin Open Circles samenwerkt met Richard Branson), het succesvolle IndieGoGo-project Crowdfunding Mastery en The CoWorking met werkplekken voor ondernemers in oude zeecontainers die zijn omgebouwd tot vergaderruimtes en een auditorium met plaats voor 200 man.
InnovA58
InnovA58 is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Brabant en het plaatselijke bedrijfsleven met als doel de versnelde uitbreiding en aanleg van de A58 in Noord-Brabant. Om dit infraproject te ondersteunen in hun communicatie, hebben we de huisstijl verder ontwikkeld, diverse communicatie-middelen ontworpen en een online campagne uitgezet.
Vrijbuiter
Nadat we in 2013 vrije tijds- en tenten-keten Vrijbuiter hadden geholpen met hun strategische positionering, werden we in het najaar van 2014 gevraagd voor de creatieve vertaling. We hebben in nauw overleg met de interne afdeling voorstellen gedaan voor logo-gebruik, aankleding en inrichting van de winkels, advertenties en algemene tone of voice and visual en website en online store. Het uitrollen en implementeren hiervan loopt nog.
Rabobank
Voor de afdelingen Grootzakelijk, Zakelijk Loket en Private Banking van de Rabobank Soest Baarn Eemnes hebben we een aantal klantensessies gefaciliteerd. Doel was om, door de klanten letterlijk in huis te halen en met hen in een veilige omgeving van gedachten te wisselen, de relaties te verbeteren en de dienstverlening op reële wensen af te stemmen. Met behulp van een aantal van onze methodieken, waaronder onze Welcome to my world-oefening, hebben we een kleine groep klanten per afdeling in intieme sessies gevraagd hoe zij de bank ervaren en wat hun verbeterpunten zijn.
Ook lieten we klanten samen met medewerkers een ideale toekomst uittekenen. Wat is hun ideale ervaring en hoe kan de bank daaraan voldoen? Medewerkers kregen een kijkje in het hoofd van hun klanten; omgekeerd ervoeren klanten de beperkte speelruimte van bank-medewerkers. Het was mooi om te zien hoe de groepen dichter naar elkaar groeiden. Op basis van de bevindingen van deze sessies, hebben we de bank een aantal aanbevelingen gedaan voor het verbeteren van de klantrelatie met hun zakelijke klanten.
Merkarchitectuur bij DSM
In het laatste kwartaal van 2014 werden we door DSM gevraagd te helpen bij de merkarchitectuur van één van hun meest innovatieve businessunits. Deze groep had al een product op de markt en meerdere in de pijplijn. De keuze moest worden gemaakt hoe deze producten op de markt worden gebracht: onder de vlag van DSM, onder de vlag van de business unit of als los product?
Om tot een goed advies te komen, hebben we uitvoerig interne en externe stakeholders gesproken, aangevuld met desk research. Op basis van deze bevindingen en strategische inzichten presenteerden we drie portfolio-opties. Met dit advies is een keuze gemaakt waarmee deze BU nog jaren vooruit kan. Een groot succes voor de verdere ontwikkeling van dit merk.
2015 en verder…
2015 begint goed. We gaan verder met campagnes voor bestaande klanten. Verder beginnen we aan een aantal merktrajecten bij nieuwe klanten.
Wil je weten wat we voor jouw organisatie kunnen doen? Neem vrijblijvend contact op. Stuur een mail of bel (026) 442 41 78.