Voor ons stond april 2012 in het teken van internal branding, als vervolg op een strategisch merkprogramma. Voor verschillende klanten verzorgden we workshops waarin we medewerkers kennis lieten maken met de nieuw geformuleerde merkwaarden van hun organisatie. Vervolgens kregen zij de gelegenheid die naar hun eigen werksituatie te vertalen en hun wensen en verwachtingen voor de toekomst te visualiseren. Hier een kort beeldverslag.
Een internal branding-campagne verschilt in de uitvoering niet zoveel van een externe campagne. Ook hier begin je met het formuleren van meetbare doelstellingen en verloopt het proces in de stappen kennis, houding en gedrag. Je brengt het speelveld in kaart en je verdiept je in de belangen van je doelgroep. Diverse communicatiemiddelen worden ingezet om de doelgroep te overtuigen van de waarde van je boodschap. En ze uiteraard aan te zetten tot actie.
Met roadshows of workshops kun je de boodschap in eerste instantie het beste overbrengen. Er is dan ruimte voor dialoog en de uitleg gebeurt ter plekke. In grote organisaties is het dan het handigst om gebruik te maken van zogenaamde “merkdragers” of “merkvertegenwoordigers” die helpen met het uitrollen van de boodschap. Deze early adaptors spelen een belangrijke rol in het meenemen van hun minder snel overtuigde collega’s op weg naar de volgende stap.
Het grote voordeel zit hem in de directe aanwezigheid van je doelgroepen. Ze zijn tenslotte je collega’s (of de medewerkers van je opdrachtgever). Je kunt veel sneller schakelen en in de gaten houden wat het resultaat van je inspanningen is. Het gebruik van bijvoorbeeld interne sociale media en intranet zijn uitstekende tools hiervoor.