De brandingmethode van brandfabric is ook voor teams binnen organisaties succesvol. We zijn gevraagd of we een internationaal team van DHL wilden helpen met haar profilering. Het is natuurlijk best een uitdaging om op te vallen binnen een grote organisatie met meer dan 300.000 medewerkers! De afgelopen tijd hebben we dit team in een serie van drie workshops klaargestoomd zichzelf overtuigend te presenteren.
Het team
Het OTC (Order to Cash) Europe team van DHL Express bewaakt het hele financiële proces van prospect tot klant tot en met factuur. Ze hebben de taak dit hele proces zo soepel mogelijk te laten lopen en nemen daarmee een cruciale plek in de hele DHL-organisatie in. Waar het hen aan ontbreekt is visibility; ze worden niet genoeg gevonden door de interne doelgroepen (sales, operations). En zij die OTC vinden, weten niet altijd even goed waar het team ze mee kan helpen.
Sinds kort wordt het team geleid door onze opdrachtgever Aranka. Zij wordt als leider met sterke visie door haar team als inspirerend voorbeeld gezien. Zij heeft de ambitie om haar team tot een hoger niveau te tillen: van een groep trouble shooters en regelaars tot een hechte ‘tribe’ die een voortrekkersrol binnen DHL kan gaan spelen.
De aanpak
Wij combineren strategie met creativiteit. Ook schrikken we niet terug voor prikkelende en uitdagende werkvormen. Geen wonder dat we eerst wat twijfels hadden over de groep waarmee we gingen werken. Een internationaal team van financieel specialisten in een wereldwijde organisatie als DHL? We kregen al snel beelden voor ogen van krijtstrepen, strenge regels en supernerds. Strak in het pak en stijf in het vel.
Dit weerhield ons er natuurlijk niet van om juist voor hen een uitgesproken thema voor de workshops te kiezen. We begonnen met een mooi en stoer logo, gebaseerd op een tattoo, met bijpassend strijdlied: Steppenwolfs Born to be wild. Het was erg spannend om de reacties te zien van deze groep.
Waren we te ver gegaan in onze aanpak?
Blij verrast waren we met het OTC-team dat we aantroffen! Een diverse en zeer internationale groep uiterst gemotiveerde professionals die stonden te springen om met zichzelf en elkaar aan de slag te gaan. Ook stonden ze open voor onze excentrieke manier van werken. De tattoo werd onmiddellijk opgepakt als beeldmerk van het team. Voor ons is het zeer dankbaar om te werken met een groep mensen met zo’n sterke wil en drive om zichzelf te branden.
Onze eerste workshop stond in het teken van “Wie zijn wij?” – waarin we op zoek gingen naar what makes this group tick. Vol overgave hebben ze gekleid en getekend, gediscussieerd en gebrainstormd. In het kader van visibility starts today! kregen alle deelnemers aan het einde van de dag elk 3 ansichtkaarten (mét tattoo!) om naar interne klanten te sturen. Die werden ter plekke geschreven en door ons op de bus gedaan.
Ook gingen ze naar huis met een prikkelende huiswerkopdracht. Één team mocht een rap voorbereiden, de tweede een kort toneelstukje en de derde een 3D-moodboard. Opdracht: druk uit welke rol OTC zou moeten spelen binnen DHL?
Workshop 2 (“Hoe gedragen wij ons?” met de BRANDSTAR-methode) werd geopend met de opdrachten. En ze bliezen ons omver! We zagen een inzet zoals we nog nooit hebben meegemaakt! Ongelooflijk creatief en inventief. Met dit gedreven team konden we gemakkelijk praten over gedeelde waarden en wat hen bijzonder maakt. Zinvolle discussies met mooi resultaat. Tijdens de workshop zagen we het gevoel van saamhorigheid, trots en focus groeien. Één van de deelnemers verwoordde het heel mooi: “Deze woorden en ideeën doen al een tijd de ronde, maar nog nooit zijn we er op een gestructureerde manier mee omgegaan. Nu kunnen we er wat mee, nu wordt het duidelijk”.
In onze derde workshop, die eind van de maand plaatsvindt, gaan we de merkwaarden vertalen naar proposities waar hun (interne) klanten op zitten te wachten. Daarvoor nodigen we een aantal vertegenwoordigers van klanten uit en gaan we ze het hemd van het lijf vragen: ‘Waar zit je mee? Wat vind je belangrijk? Waar kunnen wij jou bij helpen? Waar zit je op te wachten en wat verwacht je van ons?’
Het effect
Ondertussen zijn er al heel wat reacties op de kaarten binnen gekomen bij het team. Andere collega’s komen met vragen over de grote poster met het logo dat nu in Aranka’s kamer hangt. Collega’s komen zelfs informeren bij het team hoe ze deel uit kunnen maken van hun “tribe”. Zo mooi om te zien hoe OTC als team hechter wordt en tegelijkertijd het visibility-probleem op een creatieve manier is aangepakt!
“Outside of the team the impact has been massive – and positive… (…) The cards have had such a positive effect – and so simple. People are loving being noticed, being thanked and being involved – and the logo and the cards have been very well received.”