Sterk verhaal, sterk merk

Reclamefolder HEMA 85 jaarHema 85 jaar; Philips 120 jaar en Mercedes 125 jaar. Drie bedrijven met een respectabele leeftijd die nu een jubileum vieren. Alledrie maken ze dankbaar gebruik van hun leeftijd in hun communicatie met hun klanten. Toeval, of is het uitdrukking van een trend die al langer gaande is? Teruggrijpen op het verleden in onzekere tijden?

Bedrijven gebruiken hun leeftijd en geschiedenis natuurlijk al langer in hun marketing. Zoals meestal lopen ook hier de consumentenmerken voorop. Zij weten dat ouderdom respect en vertrouwen oproept.
Zo lezen we op de site van Nationale Nederlanden (die net een flinke rebranding heeft doorgemaakt en daarin weer helemaal back to the roots is gegaan): “Met 165 jaar ervaring in verzekeringen heeft Nationale-Nederlanden een deskundigheid opgebouwd die we dagelijks inzetten om ons in te leven in wat u als klant beweegt”. Anderen (Rabobank en Unilever bijvoorbeeld) hebben een uitgebreide beschrijving van hun geschiedenis op hun website.
Geschiedenis van de American State BankIn Amerika – waar geschiedenis sowieso meer onderdeel is van de dagelijkse cultuur – is het eerder regel dan uitzondering om het merk te verrijken met historische achtergrond.

Teruggaan naar het verleden – toen visie, ambitie en missie nog niet waren ondergesneeuwd door de dagelijkse sleur en ingesleten gewoontes – is voor iedere organisatie een grote inspiratie voor de toekomst. Voor ons vormt de geschiedenis van een klant een belangrijke bron om de identiteit scherper te krijgen. Dat geldt uiteraard voor de grote en oude organisaties, maar ook voor de kleinere en jongere.

TimeLine 3D We putten in onze BrandStory-workshop [pdf] uit de verhalen die het bedrijf hebben gevormd. We focussen ons op sleutelmomenten – successen en mislukkingen – die samen de corporate story maken en een belangrijk aandeel hebben in de identiteit van de organisatie. Uiteindelijk worden zij vastgelegd in een verhalenbibliotheek. Die wordt natuurlijk mooi en inzichtelijk gepresenteerd voor de hele organisatie. Daarvoor gebruiken wij het prachtige Timeline 3D.

Een rijke historie is een inspiratie voor de toekomstZo blijft de geschiedenis deel uitmaken van het de organisatie en inspireren voor de toekomst.

Hoe maakt u gebruik van uw verleden als inspiratiebron?

Wil je meer van dit soort artikelen van ons ontvangen? Laat je email hieronder achter en je krijgt ook ons e-book (we beloven geen spam!): 

    Voornaam

    Achternaam

    Jouw e-mail